• Nyckelpigan80

Gravid + sol = pigmentförändringar???

Man läser om att man kan få fläckar på kroppen om man solar när man är gravid. Eller att man bränner sig lättare/blir brunare.

Har du märkt något av detta? På vilket vis?
    Måste en soldyrkare som jag sitta inne i sommar?

Visst är det härligt att sommaren äntligen kom?   

**Pigan med sagornas vackraste lillprins, 1 år. Liten juleniss* i magen oxå, v 11!**
  • Svar på tråden Gravid + sol = pigmentförändringar???
  • snillis

Förra gången jag var gravid solade jag på som vanligt. dvs MYCKET och jag fick inga fläckar men jag vet också tjejer som fått det så du får väl kolla och se.
    Det enda jag märkte av var att jag tålde värmen lite sämre och att bebben inte gillade om det blev FÖR varmt men då var det bara att lägga något på magen som skuggade.

• Pillan81

Förra graviditeten märkte jag inget särskilt.
    Den här gången har jag fått ljusa pigmentsfläckar i pannan Jag hoppas att de inte kommer bli kvar där i all evighet.
    Det blir att sola lugnt för mig i sommar.

• Gemini 77

Säkert jätteolika , men jag vet att min mamma fortfarande har sina pigmentfläckar kvar, och då vardet ändå 30 år sen jag låg i hennes mage
    Själv har jag en på kinden efter garv. och jag solade inte nåt, så ja, vem vet

Julia - 060325 - mammas å pappas lilla groda
  • Familytime

Min första graviditet resulterade i tre fläckar, en på magen i storlek som en femkrona ungefär, en ovanför vänster bröst i storlek som en krona och en på höger arm i storlek som en krona också. De är jättefula och mörka och går inte bort. Min andra graviditet resulterade i ett jättemärke i pannan i storlek som ett stort pepparkakshjärta ungefär. Det är jättestort och mörkt. Inte mycket att göra åt. Jag tänker hålla mig inne i sommar nu när jag ammar, vet inte hur det blir med hormoner och pigmenten då, så jag tar det säkra före det osäkra.

• Familytime

Jag kan tillägga att jag inte "solat", för det tycker jag inte om. Detta handlar om såna där dagar man vistats ute i solen korta stunder bara. Jag tycker inte om sol så mycket och trivs bäst i skuggan, så de få korta stunder jag varit i solen har resulterat i de här. Det är olika för alla, och jag visste inte att jag skulle få det, men det är ju dumt att chansa, de går ju inte bort, så den i pannan får man ju dras med, de andra går ju att täcka med kläder!!

• Armani

Förra gången jag var gravid var vi  utomlands, tror jag var i v.8 då. Solade nästan inget alls men brände mig jättemycket, trots att jag hade smörjt in mig och solen var inte alls speciellt stark (det var under den svalare delen av året, ungefär som en svensk sommar).  Efteråt  flagnade jag  väldigt  mycket och då kom även pigmentfläckarna... men som tur va så försvann dom.

• sundborn

Jag är i v 30 och tycker att jag blivit lite brunare denna vår/försommar än vad jag blivit annars. Möjligen kan det bero på att jag inledde solandet med en vecka på Kanarieöarna i början av april....
    Men solbrännan har hållit bra. Inga fläckar har jag fått heller, hittills.

• sundborn

Jag är i v 30 och tycker att jag blivit lite brunare denna vår/försommar än vad jag blivit annars. Möjligen kan det bero på att jag inledde solandet med en vecka på Kanarieöarna i början av april....
    Men solbrännan har hållit bra. Inga fläckar har jag fått heller, hittills.

• Nyckelpigan80

Ja, jag antar att det är väldigt olika som med allt annat. Det beror väl på hudtyp och sånt från början kanske?
    Men jag kan nog inte sitta i skuggan en hel sommar, så jag tror jag chansar faktiskt.

Tack för att ni delar med er!

**Pigan med sagornas vackraste lillprins, 1 år. Liten juleniss* i magen oxå, v 11!**
  • agda06

Jag fick vita fläckar i ansikten, runt ögonen, när jag solade och var gravid. INGEN hit!

• Hallonfot

Jag fick vita fläckar på ryggen förra gången jag var gravid och de försvann sen. Den här gången har jag börjat få sk gravidmask dvs pigmentförändringar i ansiktet så nu kör jag spf 30 i ansiktet oavsett väder för de där mörka fläckarna går förmodligen inte bort sen. Än så länge har jag bara jättelite vid ögonen och jag tänkter INTE riskera att få mer. Brun-utan-sol är visst enda sättet att få bli brun utan att riskera fläckar i ansiktet så det blir det för mig i sommar. Resten av kroppen är visst inte lika känslig.

• Korkken

Vad jag har hört så får man nån typ av speciella hudförändringar,framför allt i pannan och typ som en mustasch... man ser helt enkelt "skitig" ut och tyvärr om man har fått dessa så sitter de där... så det är nog bra att försöka skydda sig så gott man kan nu när solen är så stark!

• IdaB

Förra grav märkte jag ingen större skillnad, denna gång så blir jag lättare bränd har jag märkt, men har inte fått några pigmentfläckar iaf *ta i trä*

• MaMMa 87

jag satt ute hela dagen i söndags och blev bränd på en gång, men tog på mig lite solskydd, men jäklar vad det tog lättare nu än förut...blev lätt brun innan också. Men ´jag ska nog ta det lite lugnt med solbrännan nu...:) Inga fläckar änsålänge iaf

• Nyckelpigan80

Spelar det någon roll hur långt gången man är tro? Hormonnivåer och sånt?
    Nån som vet?

• Victoria 76

Jag har suttit ute i solen i några timmar. Är mörk (smutsigt utseende) på tinningar och över läppen. Inte kul. Jag som älskar sola. Det blir skyddsfaktor 50 hela sommaren.

• Clasha

Det är väldigt olika men risken är stor att man kan få pigmentfläckar med tanke på allt som händer i kroppen. Det värsta du kan göra är egentligen att "vänta och se" jag skulle aldrig våga chansa. Men det betyder inte att man inte får sola för det. Självklart får man det, men bara de att man ska vara extra noga med att använda hög solskyddsfaktor innan man går ut eller om man nu lägger sig för o sola.

Så sola på, men skydda din hud :)

Svar på tråden Gravid + sol = pigmentförändringar???