• Anonym (Dum)

Farligt med lättöl?

Alltså jag känner mig så fruktansvärt dum!!!
    Jag dricker inte alkohol direkt och har inte gjort på väldigt lång tid, mer än en lättäl då och då.

Nu är det så att jag är gravid i vecka 8+1 och har på helgen när andra druckit vin eller starköl druckit en 33cl lättöl 2,2%. Kollat upp med en väninnan som just fått barn och fått höra att det är helt ok enligt henne och hennes barnmorska att dricka lättöl ibland. Jag har inte tänkt så mycket på att det skulle kunna vara farligt (jag vet, jättedumt!!!) tills jag hittade hit och har läst en massa. Nu gråter jag... kan jag ha skadat mitt lilla pyre i magen? Herregud, varför tänkte jag inte på att det kunde vara farligt med även så lite alkohol? Jag tänker absolut inte dricka någon mer lättöl, men tror ni att fostret blivit skadat?

• Svar på tråden Farligt med lättöl?
  • keepthefaith

Annars finns det ju en jättegod alkoholfri Carlsberg. Jag är en riktig ölälskare och den känns jättegod i värmen.
    kram på dig.....

• Anonym (xx)

Tror inte att du skadat ditt barn av EN lättöl! Men vill passa på att tipsa om den helt alkolhofria öl som säljs både i vanliga mataffärer och på systembolaget. Bra smakar det också.
    Oroa dig inte!

• Mama2B

Det är nog ingen fara med barnet av en lättöl. Det hinner knappt ut i blodet innan du förbränt alkoholen.

Håll dig till den alkoholfria i fortsättningen så behöver du inte oroa dig mera.

keepthefait: var hittar du Carlsberg? Har bara sett några andra på Systembolaget som i och för sig är helt okej.

• keepthefaith

Tror det var på Konsum affären i min lilla håla.
    Men jag var tvungen att fråga personelen om det för det var svårt att hitta alkoholfritt,stod bara lite diskret på flaskan.

• Anonym (öl e gott)

Carlsberg finns på Willys hos oss och Norrlands Guld på ICA, och dom är riktigt goda. TOM min sambo kan ta nån ibland när han ska köra bil sen..

• Anonym (Anna)

Nej jag tror absolut inte att det är någon fara. Tänk hur våra föräldrar levde när vi låg i magen. Det både röktes och dracks.. och jag antar att du kom ut lika normal som jag gjorde.. ;) Lättöl är nog inga problem, men du bör nog inte dricka det dagligen.. =)

/A

• Anonym (Dum)

Tack ska ni ha!
    Alltså jag har druckit EN liten lättöl varje helg fram till i fredags. Smuttat på den i någon timme. Jag trodde det var helt ok... men det blir helt klart alkoholfritt för mig nu! Usch, man vill ju verkligen inte riskera något. Läste nånstanns att lilla pyret inte får näring från mig än, inte förrän i vecka 12?? Det känns ju som en tröst isåfall. Usch, hur kunde det bli så fel, jag som trodde jag hade sån koll! snyft.

• Anonym

Hittade en alkoholfri öl på hemköp som var fantastiskt god.....en tysk öl var det. Riktigt smakrik och läskande precis som öl ska vara.
    Har även provat dom på systemet också och dom är oxå helt okay men lite blaskigare.
    Carlsbergs alkoholfria innehåller 0,5 % medans en av de som finns på systemet bara innehåller 0,2 %. Ju mindre dessto bättre.

• Teskedsmamman

Fram till vecka 12 ungefär så är det lilla fostret självförsörjande mer eller mindre och moderkakan kommer igång i vecka 11-12 då blir det värre med alkohol, men börja med alkoholfria alternativ nu så ska du se att allt ordnar sig.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Anonym

Ingen fara! löttöl serverar dom till och med på BB,för att mjölken ska komma igång.

• Anonym (Dum)

Jo det är ju säkert ingen större fara. Kom på sen att det finns ju dom som inte vet att dom är gravida förrän i veckan 7-8 och har levt som vanligt och druckit betydligt mer och starkare än jag och som ändå får höra att det inte är någon fara. Känner mig så känslig, vill liksom inte göra fel... jaja, jag får väl försöka att inte oroa mig.
    Tack snälla ni för stödjande ord!

Svar på tråden Farligt med lättöl?