skorv i ögonbryn??
Min tvåmånaders baby har fått som skorv i ögonbrynen! Kan man få det? Hon har haft mkt hormonprickar också. Vad ska jag göra, smörja?
Min tvåmånaders baby har fått som skorv i ögonbrynen! Kan man få det? Hon har haft mkt hormonprickar också. Vad ska jag göra, smörja?
visst kan de få skorv i ögonbrynen man kanske inte ska ha de starka medlen så nära ögonen, men man kanske kan smörja med t.ex. olivolja eller babyolja och sen försiktigt skrapa bort skorvet?
Visst kan de få liven få skorv där.
Tag lite barnolja (eller matolja) och smörj, låt sitta en stund.
Brukar sen vara lätt att få bort.
Min son Erik hade precis det ocksa. Det borjade med mycket hormonprickar (jag var fortvivlad da han sag ut som en liten tanaring med fet hy och finnar) som sedan spred sig och torkade ut och huden tjockande och bildade skorv, framforallt runt ogonbryn men sedan ocksa till hela haret. Och han som har sadan harlig kalufs!!!
Jag fick tipset om att tvatta regelbundet med oparfyrmerad tval och vatten och smorja in med salva som innehaller ringblomma (tex Weleda) runt ansikte. Olja (framforallt ren raps eller olivolja) ar bra att luckra upp med, men ska inte ligga pa huden for lange eftersom det gor det bara varre med skorvtillbildning. Det har fungerat bra och han har numera perfekt hy som han far komplimanger for, aven runt ogonbryn. Han har fortfarande lite skorv i harbotten som tar lite langre tid att fa bort da han har ratt sa langt har.
Lycka till!
hej!
min dotter hade.. o har faktiskt lite skorv mellan ögonbrynen, och fick tipset av barnmorskan att köpa -Mildison Lipid 1% kräm-
den är så pass svarg att det går bra att använda den... köps receptfritt. man ska dock vara försiktig med ögonen... gnugga in salvan så att den inte åker ner i ögonene.
hormonprickarna tror jag kommer att försvinna av sig själv snart!
mellan OCH på ögonbrynen