• gookie

Samlar på mig vatten

Har börjat samla på mig vatten. Är i vecka 34. Finns det nåt man kan göra för att hålla det i schack? Har läst att man ska dricka mycket och röra på sig, medans vissa säger att man inte ska dricka för mycket. Vad stämmer? Har ni några fler tips?

• Svar på tråden Samlar på mig vatten
  • Ilonasmamma

jag hörde att man ska dricka lite mer än normalt men inte enorma mängder då kroppen måste kunna ta hand om vattnet.

lite salt i maten, röra på sig. Använd stödstrumpor!! ett måste mot svullna fötter och ben pga vätska. Inte ha för åtsittande kläder. Sen finns d inte så mycker mer man kan göra, än att rulla fram resten av tiden *ler*

• mHalmstadsmamma

Jag har samma problem. Mina fötter ser ut som elefantfötter. Min barnmorska sa att man kan ha fötterna i högläge (hjälper för stunden) eller köpa stödstrumpor på apoteket.

• mammastitch

Ät vätskedrivande mat. Frukt är bra (inte banan, dock) framförallt melmoer och jordgubbar (även bra för järnvärdet). Skippa sedan salt och pasta - binder vatten. Drick OK med vatten och rör på dig.

• jorialel

Har för mig att gurka och vattenmelon ska vara vätskedrivande The på persiljerot skall också vara urindrivande men jag har inte kollat upp hur det funkar i samband med graviditet, kanske inte nån bra kombination.

• frökenA06

det allra bästa skall tydligen vara att undvika socker och salt. är du redan svullen kan ett kallt fotbad hjälpa, det brukar iaf kännas skönt för mig.

I den här värmeböljan känns det nästan omöjligt att undvika att svullna. har själv gått upp något kilo på bara en v och jag är svullen som en vattenballong... Men vi får glädja oss åt att det inte är så länge kvar.

Lycka till i värmen!

• FrökenBokmal

Körsbär och bigarråer är vätskedrivande (och goda )

• 2underbarapojkar

Jag dricker citron vatten varje dag plus en mängd vatten som inte är smaksatt, funkar bra för mig, har för mig att det är vätskedrivande. Men det funkar för mig och sedan har jag dille på citroner nu så det är även ett måste för mig.

• ciggyluring

vatten driver ut vatten.
    drick ordentligt.

Svar på tråden Samlar på mig vatten