Försäkringskassan kan fan inte sina egna regler!!!
Blir så trött..
Är sjukskriven sedan mars pga stress, ångest, anemi och magbesvär (antagligen blödande magsår).
I början på april gick mitt första sjukintyg ut och det blev beviljat av Försäkringskassan.
Hade en tid till läkaren samma dag, men kunde inte ta mig dit pga mina besvär. Vet att det kan låta larvigt, men för er som lever med ångest vet nog vad det handlar om.
I alla fall.. Jag kände inget förtroende för läkaren, tyckte inte att hon lyssnade på mig och gick med en oro över att hon inte skulle sjukskriva mig vidare pga detta.
Efter ett samtal med min kurator tog jag mod till mig och beställde en ny tid som jag gick på, till samma läkare.
Hon hävdade då att hon inte kunde skriva sjuktintyg retroaktivt, men sjukskrev mig framåt i tiden.
Väntade på nya papper från Försäkringskassan att fylla i, men det kom aldrig några. Ringde till dem och de sa då att de avslutat ärendet pga att de inte fått in något mer sjukintyg. Jag trodde att man skickade in det tillsammans med pappret om begäran om sjukpenning, men så gör man tydligen inte.
Enligt person 1 på Försäkringskassan måste jag fylla i någon blankett och styrka att jag varit sjuk under den tiden jag gått utan sjukintyg från läkare.
Åkte till mitt kontor, lämnade in intygen jag hade och bad om att få fylla i denna blankett. Men, person nr 2 säger då att det blir ett nytt ärende och att min arbetsgivare ska göra en ny sjukanmälan och är betalningsskyldig för de första två veckorna.
HUR kan det bli så? Varför kan de inte komma med samma besked, så man vet vad man ska göra?!
Är det någon vänlig själ här, som vet hur reglerna ser ut??