• Anonym

Försäkringskassan kan fan inte sina egna regler!!!

Blir så trött..

Är sjukskriven sedan mars pga stress, ångest, anemi och magbesvär (antagligen blödande magsår).
    I början på april gick mitt första sjukintyg ut och det blev beviljat av Försäkringskassan.

Hade en tid till läkaren samma dag, men kunde inte ta mig dit pga mina besvär. Vet att det kan låta larvigt, men för er som lever med ångest vet nog vad det handlar om.

I alla fall.. Jag kände inget förtroende för läkaren, tyckte inte att hon lyssnade på mig och gick med en oro över att hon inte skulle sjukskriva mig vidare pga detta.
    Efter ett samtal med min kurator tog jag mod till mig och beställde en ny tid som jag gick på, till samma läkare.

Hon hävdade då att hon inte kunde skriva sjuktintyg retroaktivt, men sjukskrev mig framåt i tiden.

Väntade på nya papper från Försäkringskassan att fylla i, men det kom aldrig några. Ringde till dem och de sa då att de avslutat ärendet pga att de inte fått in något mer sjukintyg. Jag trodde att man skickade in det tillsammans med pappret om begäran om sjukpenning, men så gör man tydligen inte.

Enligt person 1 på Försäkringskassan måste jag fylla i någon blankett och styrka att jag varit sjuk under den tiden jag gått utan sjukintyg från läkare.

Åkte till mitt kontor, lämnade in intygen jag hade och bad om att få fylla i denna blankett. Men, person nr 2 säger då att det blir ett nytt ärende och att min arbetsgivare ska göra en ny sjukanmälan och är betalningsskyldig för de första två veckorna.

HUR kan det bli så? Varför kan de inte komma med samma besked, så man vet vad man ska göra?!

Är det någon vänlig själ här, som vet hur reglerna ser ut??

• Svar på tråden Försäkringskassan kan fan inte sina egna regler!!!
  • Lady Sylvana

Men du var ju inte sjukskriven längre, då måste det ju börjas om när du blir det igen.

• Anonym

Det finns ngn regel som säger om man blir sjuk igen (samma sjukdom) inom viss antal dagar (tror 5) att arbetsgivaren behöver inte betala de första 14 dagarna utan försäkringskassan betalar.

• Anonym

Hur lång tid är det som du saknar sjukintyg för?

Om det inte är alldeles för lång tid så bör den läkare som tidigare sjukskrivit dig kunna sjukskriva retroaktivt från den tidigare sjukskrivningen eftersom ni har haft kontakt tidigare och hon vet om dina problem. Har man ångest är det inte alltid så lätt att ta sig till en läkare.

Din arbetsgivare borde inte bli tvingad att betala för en ny sjukperiod eftersom du har varit arbetsoförmögen hela perioden.

Kan du få din kurator att skriva ett intyg på att du har mått för dåligt att kunna söka läkare under den period du saknar sjukintyg för?

Om du saknar förtroende för läkaren är det nog en bra idé att försöka få tag på en ny kontakt, kan din kurator hjälpa dig med det?

• Anonym (fd FK tant)

Har du inte haft läkarintyg kan du inte få sjukpenning och sträcker den perioden sig längre än fem dagar så blir det en ny sjukperiod, dvs. ny sjuklöneperiod och ny karensdag. Då ska din arbetsgivare gör en ny sjukanmälan på dig.

Men kan du få ett inyg som visar att du också varit sjuk den perioden du inte har läkarintyg blir det ingen ny sjukperiod.

• Anonym

Men jag har ju inte återinsjuknat, jag har varit sjuk hela tiden, men utan intyg. Har inte återgått i arbete.

Förstår ju att jag inte kan få någon ersättning för de dagar jag inte har sjukintyg, men ärendet borde väl inte avslutas?

Och framförallt; De borde väl kunna ge samma besked?

Ska ringa till dem igen kl 10 när de öppnar.

• Anonym

Återinsjuknanderegeln som försäkringskassan har säger att om man blir sjuk igen inom fem dagar så slipper man karensdag och arbetsgivaren behöver inte betala för en ny sjukperiod. Men i ditt fall så var du ju aldrig arbetsför - alltså bör det inte ens räknas som en ny sjukperiod.

• Anonym (fd FK tant)

TS : både två har rätt, det är två olika scenarior beroend på om du kan fixa intyget för den perioden du glappar med intyg.

Finns det inget intyg räknar FK dig som frisk (även om du inte var det) du kan ju inte styrka att du var sjuk.

Tycker du ska ringa och be om att få prata med den handläggaren som sköter ditt ärende och fråga hur ni kan lösa det.

• Anonym

fd FK tant -

Okej, du kommer med samma besked som person nummer 1.

Hur ska jag styrka det? Kan säkert få intyg från kuratorn. Hjälper det?

• Anonym (fd FK tant)
    Anonym skrev 2007-06-05 09:58:29 följande:
    fd FK tant - Okej, du kommer med samma besked som person nummer 1. Hur ska jag styrka det? Kan säkert få intyg från kuratorn. Hjälper det?
    Det kan det göra, beror lite på hur lång tid det gäller.
    Men jag tycker du ska be din kurator kolla med den läkaren du har om den kan sjuskriva retroaktivt. Det borde gå i och med att du har haft kontakt med läkaren innan och har kuratorskontakt.
  • Anonym

Jag var sjukskriven i ett år för depression och panikångest, och det enda jag behövde göra den perioden var att ta mig till läkaren en gång i månaden för att förnya min sjukskrivning. That´s it.

Det är jobbigt...jag vet..men man måste gå på sina inbokade tider, annars har man ej rätt till sjukpenning.
    Du har inget möte inbokat med försäkringskassan? Det däremot är jobbigt, sitta och förklara för en handläggare varför du måste ha sjukpenning, att du inte är frisk nog att gå till jobbet. Berätta allt för en helt okänd människa inne på ett vitt och stelt kontor.

Hoppas inte du behöver göra det..

Men gå till läkaren på dina tider.

Svar på tråden Försäkringskassan kan fan inte sina egna regler!!!