• mamatobe81

fackavgift för gravid/mammaledig

det verkar som jag måste vända mig till facket för att få ta del av mina rättigheter. jobbar som kock, alltså tillhör jag HRF.
    tror avgiften är på +600 om man tjänar 17000 el mer.
    då ingår inte a-kassa väl?
    svindyrt, blir ju 1000 kr i mån för a-kassa och fackavg om jag fattat rätt!!

men med hur mycket får man reducerat då man är sjukskriven el mammaledig?

• Svar på tråden fackavgift för gravid/mammaledig
  • micra

jag betalar 550 :- när jag är mammaledig..transport
    det är som vanligt bara att jag ä mammaledig

• Teskedsmamman

Jag betalar 265 kr när jag är arbetslös, tror det är samma när jag går över på föräldraledigheten sedan.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Cheera

Jag har HRF, med a-kassa betalar jag 500 nånting...måste kika.
    515:- och jag är föräldraledig.

• Cheera

Teskedsmamman, det är inte samma avgift. Helt sjukt!
    Hade jag vart arbetslös och mottagit arbetslöshetsersättning så hade jag fått betala den summan som du betalar också, men då jag är föräldraledig så ska jag betala mittensumman. Hade jag arbetat så hade jag fått betala den högsta summan. Och sedan är det vissa regler också om vilken summa man ska betala, har inte så stor koll men tycker det hela verkar orimligt ibland. Kanske beror på fack från fack också.

• mamatobe81

fackets sida e lite svår...under "vad kostar det" så står det saker om förhöjd a-kassa också, men om man läser på deras sida så står det ju att a-kassa och fack inte alls e samma sak.
    jag är med i a-kassan. jag coppar:

Vad kostar det?

Vad du betalar för att vara med i facket och a-kassan beror på hur mycket du tjänar. Från den 1 januari blir det dyrare att vara med i a-kassan (förhöjd finansieringsavgift).

Inkomst Medlemsavgift Förhöjd finansieringsavgift Totalt
    17.000- 381 kr 264 kr 645 kr

e den totala summan endast för facket el. facket OCH a-kassa?

• mamatobe81