• mamatobe81

fackavgift för gravid/mammaledig

det verkar som jag måste vända mig till facket för att få ta del av mina rättigheter. jobbar som kock, alltså tillhör jag HRF.
    tror avgiften är på +600 om man tjänar 17000 el mer.
    då ingår inte a-kassa väl?
    svindyrt, blir ju 1000 kr i mån för a-kassa och fackavg om jag fattat rätt!!

men med hur mycket får man reducerat då man är sjukskriven el mammaledig?

• Svar på tråden fackavgift för gravid/mammaledig
  • micra

jag betalar 550 :- när jag är mammaledig..transport
    det är som vanligt bara att jag ä mammaledig

• Teskedsmamman

Jag betalar 265 kr när jag är arbetslös, tror det är samma när jag går över på föräldraledigheten sedan.

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Cheera

Jag har HRF, med a-kassa betalar jag 500 nånting...måste kika.
    515:- och jag är föräldraledig.

• Cheera

Teskedsmamman, det är inte samma avgift. Helt sjukt!
    Hade jag vart arbetslös och mottagit arbetslöshetsersättning så hade jag fått betala den summan som du betalar också, men då jag är föräldraledig så ska jag betala mittensumman. Hade jag arbetat så hade jag fått betala den högsta summan. Och sedan är det vissa regler också om vilken summa man ska betala, har inte så stor koll men tycker det hela verkar orimligt ibland. Kanske beror på fack från fack också.

• mamatobe81

fackets sida e lite svår...under "vad kostar det" så står det saker om förhöjd a-kassa också, men om man läser på deras sida så står det ju att a-kassa och fack inte alls e samma sak.
    jag är med i a-kassan. jag coppar:

Vad kostar det?

Vad du betalar för att vara med i facket och a-kassan beror på hur mycket du tjänar. Från den 1 januari blir det dyrare att vara med i a-kassan (förhöjd finansieringsavgift).

Inkomst Medlemsavgift Förhöjd finansieringsavgift Totalt
    17.000- 381 kr 264 kr 645 kr

e den totala summan endast för facket el. facket OCH a-kassa?

• mamatobe81

oj, blev lite konstigt, kanske inte syns det jag coppade från fackets sida...
    försöker ringa, men kommer inte fram..

• mamatobe81

inkomst 17.000-

medlemsavgift 381 kr

förhöjd finansieringsavgift 264 kr

totalt 645 kr

är "förhöjd finans."= a-kassan eller?
    jag pröjsar 360 nånting för alfakassan...

• Cheera

Nej det är inte samma sak, men som för mig: Är medlem i facket och har a-kassa. Allt går ihop i en klumpsumma på avin. Jag betalar 515:- varav en summa är a-kassans.

Ska du bara betala a-kassan så får du nog ringa in och fråga, själv tycker jag att det inte står så bra på deras hemsida och t.o.m breven hem har jag svårt att tyda ibland så jag brukar ringa.

Men du ska inte ringa facket utan a-kassan om det är a-kassan du undrar över för facket har ingen koll på a-kassan så.

• Cheera

Det är nog 645:- som du ska betala.
    Jag betalade 251:- förut innan höjningen så dom visar nog bara summan som var förr och så mycket som dom höjt med = 645:-

• Teskedsmamman
    Cheera skrev 2007-06-05 10:59:18 följande:
    Teskedsmamman, det är inte samma avgift. Helt sjukt!Hade jag vart arbetslös och mottagit arbetslöshetsersättning så hade jag fått betala den summan som du betalar också, men då jag är föräldraledig så ska jag betala mittensumman. Hade jag arbetat så hade jag fått betala den högsta summan. Och sedan är det vissa regler också om vilken summa man ska betala, har inte så stor koll men tycker det hela verkar orimligt ibland. Kanske beror på fack från fack också.
    Beror nog lite på vilket fack man tillhör också, det har alltid varit samma för arbetslös och föräldraledig för mig...
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Cheera

Teskedsmamman, det var det för mig också....innan höjningen

• mamatobe81

akassan betalar jag ju sedan långt tillbaka...men det står ju:
    Från den 1 januari blir det dyrare att vara med i a-kassan (förhöjd finansieringsavgift). sen kommer alla siffror å sånt...
    konstigt konstigt..
    alltså, nu är jag sjukskriven, har 2 mån kvar till bf...får ut ca 9300 i månaden nu och betala 1000 kr i akassa+fack verkar ju inte klokt...det tycker jag inte att jag har råd med, men jag har "pengar" innestående på mitt jobb som jag inte verkar få ut utan fackets hjälp...trist att behöva betala så mycket för att få ut 4000 kr...

• Cheera

lika bäst att kolla upp det så att det blir riktigt. Jag jobbade bara deltid så jag får ut inte allt för mycket i föräldrapenning, jämför man min summa med din så ser den rimligt ut med tanke på vad du får ut.
    Men ring a-kassan, eller mejla.

Svar på tråden fackavgift för gravid/mammaledig