• isisisis

Efternamn i USA.

När man tittar på amerikanska program slås jag ofta över hur många "svensknamn" det finns där.
    Förutom "son" namnen är det ju en massa namn som har Qvist,berg,ström,gren etc.

Dessa namn måste ju alla härstamma från Sverige.
    Eftersom det inte finns naturligt i vår fauna.
    Det gör det inte i något annat land.
    Det heter inte kvist om en liten trädgren helt enkelt i något annat land.

Är det de människor som utvandrade för en 100 år sen som "döpt" halva USA?

• Svar på tråden Efternamn i USA.
  • Jacqueline

hihi det skulle man kunna tro =)
    Vi heter Johnson (notera amerikanska stavningen *fniss*)
    på grund av att min mans farfars-far var amerikan.

• AnneSophie
    isisisis skrev 2007-06-05 11:36:56 följande:
    Är det de människor som utvandrade för en 100 år sen som "döpt" halva USA?
    Ja, det är det säkert. Det utvandrade ju väl drygt en halv miljon (eller var det tom än fler) personer.
    När mina svärföräldrar bodde i Minnesota och sedan i Maine så sa dom att mer än hälften av ortsnamnen var tydligt svenska (eller ja iallafall skandinaviska) och de flesta efternamn klingade svenskt.

Både min farmors och min farfars föräldrar (med syskon) åkte till USA för att jobba, och några av syskonen blev kvar där. Så...det finns väl några -son och -kvist från oss.
  • isisisis

Helt otroligt! Undrar om folk där känner till var deras namn kommer ifrån!
    De känner ju knappt till att det finns ett land som heter Sverige,vad man hört!

• Zixi

Det är inte konstigt med de svenskklingande efternamnen i USA då i stort sett alla "vita" amerikaner härstammar från Europa.
    När jag var 16 så spenderade jag ett år i USA och alla frågade givetvis var jag kom ifrån och sen vidare, vart kom mina föräldrar från, mina mor/farföräldrar osv för de utgick ifrån att alla härstammar från nåt annat land precis som dem. Och de flesta visste om deras släkt härstammade från tyskland, frankrike, sverige etc. De kunde bara inte acceptera att min släkt så långt bak i tiden vi vet faktiskt kommer från Sverige.

Hoppas att det här inte blev alldeles för rörigt, men USA är i alla fall ett "nytt" land och Sverige har bidragit med många släkter och efternamn =)

• Wagram

Amerikaner ar valdigt intresserade av sitt ursprung, sa har man ett svenskklingande namn vet man oftast varifran det kommer. Ofta hor man folk har saga "Jag ar svensk/tysk/irlandare osv. och i borjan trodde jag att det betydde att de invandrat darifran, men allra oftast betyder det att deras far- eller morforaldrar (eller nagon annu langre bak i slaktleden) kommer darifran. Nar jag sager att jag ar svensk ar en vanlig reaktion "Wow, a REAL one!"

• rasajj
    Wagram skrev 2007-06-07 16:48:00 följande:
    Amerikaner ar valdigt intresserade av sitt ursprung, sa har man ett svenskklingande namn vet man oftast varifran det kommer. Ofta hor man folk har saga "Jag ar svensk/tysk/irlandare osv. och i borjan trodde jag att det betydde att de invandrat darifran, men allra oftast betyder det att deras far- eller morforaldrar (eller nagon annu langre bak i slaktleden) kommer darifran. Nar jag sager att jag ar svensk ar en vanlig reaktion "Wow, a REAL one!"

Min erfarenhet ar densamma. Det ar ovanligt att man sager att man ar svensk och menar att man verkligen foddes och har bott i det land man havdar att man kommer fran

Min man "kommer" fran Tyskland och England. Men ar fodd och uppvuxen i CA.

• Minna07

Har hört att 30% av den amerikanska befolkningen har svenskt ursprung. Det låter ju lite mycket och jag vet inte om det stämmer. men när man tänker efter så kan det ju faktiskt mycket väl vara så.

Svar på tråden Efternamn i USA.