• Anonym (dav)

Är det tvång att gå på familjerätt/samtal?

Hej

Jag orkar inte förklara hela historien, men saken är den att jag undrar om jag är tvingad att gå på samtal med familjerätt och familjerådgivning.
    Mitt ex säger att vi bör gå på sådana för barnens skull, som det heter, men jag vill helt enkelt inte.

Jag vill inte ha några predikningar om att jag borde gå och så vidare, utan vill bara veta om man har rätt att totalt neka dessa.
    Några enskilda samtal vill jag heller inte gå på.
    Då tar jag hellre livet av mig.

Vad kan hända om jag inte går på dessa trots att jag blir kallad?

• Svar på tråden Är det tvång att gå på familjerätt/samtal?
  • Anonym

Jag tror inte att du kan bli tvingad att gå på dem. Men om det kan påverka dina möjligheter till tex gemensam vårdnad, vill jag inte uttala mig om. Varför vill du inte? Kan du tänka dig att sätta barnens bästa före ditt eget för en stund?

• Anonym

Det visar ju ingen större vilja att samarbeta att man vägrar gå på samarbetssamtal, det förstår du va?

• barnensrätt

Det kommer vara till stor nackdel i en eventuell tvist, om dom ser att du tackat nej till samarbetsamtal, tänk på det!

Men självklart KAN du tacka nej...

-Jag vet att du vet att jag vet att du vet att jag vet-
  • R Mutt

Nej du behöver inte gå på sammarbetssamtal osv. De är frivilliga.

Däremot ligger det dig i fatet vid en ev vårdnadstvist att du inte är sammarbetsvillig. Sammarbeter är ju till för barnenw bästa.

Som skilda föräldrar är det ju inte vad man själv "vill" som man bör sätta i första rummet, utan vad som bäst gynnar barnen.

• Anonym (dav)

Tack då vet jag att det är helt frivilligt.

• Anonym

R Mutt, du uttrycker det väldigt bra! Det att man bör sätta det som gynnar barnen i första rummet, menar jag. Så många glömmer det när de går skilda vägar.

Ts, vill du berätta hur du tänker kring detta när du ser vad svaren i tråden säger?

• FemaleX

Nej, man kan aldrig tvinga någon att gå på dessa samtal...hur skulle man kunna tvingas till det ...genom polis hämtming eller *s*?

Samtalen som familjrätten erbjuder är anonyma, kostnadsfria samt friviliga. Samtalen syftar till attt man kommer fram till olika lösningar ang vårdnad, boende och umgänge ang barnet/barnen.
    Man kan äv. skriva avtal om man kommer överrens om det och det avtalet godkänns av socialen och är lika juridiskt bindande som ett beslut fastslaget i domstol.

Det är inte familjrättens uppgift att komma med moralredikninkar utan att försöka få dig och ditt ex att komma till en bra lösning. Har du och pappan ett välfungerande kommunikation samt bestämt hur boendet m.m ska vara kring ert barn el barnen så behöver du inte gå på samtal. Men om du och exet har problem eller inte kan sammas kring dessa frågor kan du göra ett försök.

Om det är så att du och pappan kommer till domstol kan de döma till samtal, och vägrar du då kan det komma att hållas mot dig dvs vara till nackdel.

Mitt tips är att du går på 1-3 samtal och ser vad du tycker om det och försöker. Om det då inte går kan du säga det i domstol att du varit till familjerätten på samtal samt det inte fungerade och att du inte är intresserad av det då.

Lycka till!

• Anonym

nej dom är helt frivilliga nu,men om ni hade varit i en v-tvist då rätten ordnat med samtal för samarbete så är man ju inte tvungen men skyldig gentemot sina barn att gå och det ser ju också bättre ut,men rätten bryr sig nu i detta läget inte om om du sagt nej till samtal för det är väl han vad jag kan fatta som bokar tider och du vill inte,säg nej man ska inte göra det man inte vill,vi gjorde så att pappan gick på enskilt,sen gick jag på enskilt,sen träffade man dom ensamma igen för att lägga fram vad den andra vill och vad som sagts risken är då att sanningen inte kommer fram då man ibland glömmer eller hör fel även som socsekreterare...jag hade sagt nej och inväntat ev.tvist då är man tvungen.

Svar på tråden Är det tvång att gå på familjerätt/samtal?