• MKS72

Fråga till illamående träningsälskande gravida

Mådde bra hela förra graviditeten och tränade spinning, löpning och styrka hela tiden.
    Mår nu (v 7) jätteilla, kräks och äcklad över allt och inget. För er i samma sits: funkar det att träna ändå? Har haft en sendragen förkylning, så har tyvärr ej varit ute i löpspåret på x antal veckor, men längtar, fast undrar hur det ska gå när jag mår så visset. Kanske illamåendet minskar av träningen? Hur är det för er?

• Svar på tråden Fråga till illamående träningsälskande gravida
  • jorialel

Om du orkar ta dig till gymet så gör det, testa och se hur du känner efteråt. Själv lyckades jag ta mig ut på en hårdkörare med stavar vilket resulterade i att hela dagen var förstörd. Men nu i v 15 känner jag att det är dags, illamåendet är borta och jag är skamligt pigg så nu är det bara att bege sig ut igen. Men jag känner nog att det får räcka med stavarna, då är det ju lätt att anpassa efter dagsform också.

• MKS72

Åh, jag skulle så gärna springa en runda, men är rädd att jag spyr i en buske eller segnar ner nånstans, men du har väl rätt, Jorialel, omöjligt att veta om man inte testar. Jag resonerar som så att när jag har mycket mensvärk blir jag ju hjälpt av träningen. Fast detta är ju lite annorlunda, funkar kanske inte på samma sätt?

• IdaPeter

jag träna varje dag på gym innan jag blev gravid va vältränand då.
    sedan efter några veckor in igraviditeten spydde jag hela tiden i 3 månader.kunde knappt jobba utan att jag va tvungen att ligga i sängen och spy hela dagen kunnde inte äta för då kom det upp.som ledde till att jag inte fick någon energi så orkade ingenting.
    sedan va det bra en månad så kom det tillbaka nu igen.
    har inte kunnat träna nån gång under min graviditet så lagt på mig en del.ångest!
    men går det inte går det inte.man får ju tänka på att det man väntar på är värt att man mår lite bättre än att ligga och spy på spåret :)
    kan även inte träna nu när magen börjar växa för har fått otroliga samandragningar som gör ont när jag tränar:(

• Kringlan L

Mådde illa fram till v. 20 men har kunnat träna ungefär vanligt. ( går in i v. 35 i morgon )
    Är nog väldigt individuellt såklart, men jag mådde aldrig illa under själva träningspassen och inte efteråt. Det smög tillbaka när endorfinet lämnade kroppen typ..
    Så prova, hoppas att det funkar som för mig! =))

• MKS72

Tack för svaren. Ska testa (kanske idag? Förkylningen är kraftigt på tillbakagång) och går det så går det. Annars får jag väl tåla mig. Hoppas det funkar!!!

• chihiro

För mig minskade illamåendet rejält när jag var ute i friska luften och tränade. Däremot hade jag problem med halsbränna som dök upp vid löpning tyvärr, så jag fick hålla mig borta från det.

• hollandmamma

För mig funkade det att träna, det var enda gången jag inte mådde illa.Fast 10 min efteråt började illamåendet igen. Kan även tillägga att det är mitt jobb att köra träningspass, så det blev det i alla fall ett par timmar om dagen utan illamående!

• doak

Jag är i v 13 och har mått väldigt illa den senaste månaden.
    Jag tillhör dock de som mår illa från lunch och framåt, vilket har gjort det svårt att träna. Promenader brukar ändå få tankarna ifrån illamåendet, men man blir lätt trött när man inte kunnat äta...

Själv är jag väldigt frustrerad över detta, då jag innan graviditeten var väldigt vältränad. Ledde flera olika klasser på gym, men det har jag slutat med nu.

Så just nu känner jag mig bara "dallrig" om magen (längtar efter en liten mer synlig gravidmagen)p ga dålig träning.
    Sedan en vecka tillbaka har jag börjat knapra Postafen för att kunna äta något på em/kvällen.

Hoppas att perioden av illamående är över snart, så man kan återgå till sund träning!

Svar på tråden Fråga till illamående träningsälskande gravida