• Anonym (sara)

vad ska jag tänka på gällande mitt sökande efter en spermdonator?

Jag håller på att leta efter en privat spermdonator. undrar om ni har några tips för mig gällande vad jag ska söka. Jag forsöker hitta bra frågor att fråga dom.  är det något jag borde tänka på?

• Svar på tråden vad ska jag tänka på gällande mitt sökande efter en spermdonator?
  • Anonym (sara)

Ingen som kan hjälpa mig att komma på bra frågor?

• Anonym (sara)

:( :( :(

• Mirva

Vill du att han ska bli pappa för barnet? Vad är viktigt för dig själv angående donatorn?

• Anonym (sara)

han får om han vill vara del av barnets liv. vet inte vad som är viktigt angåande donatorn. jag kommer att be honom att ta blodprov och test för könssjukdomar.

jag kommer inte på så mycket mer än så länge.

• Anonym (!!)

Jag râder dig starkt att ta kontakt med ett lasarett där det här kan skötas professionellt!! Det är ju jätteviktigt att allt blir rätt och att det inte kommer en massa tvister om vârdnad, underhâllsbidrag, osv. framöver. Nej, det här lâter helt galet och inte speciellt genomtänkt... Prata igenom dina möjligheter med en fertilitetsklinik istället! Och om du ändâ bestämmer dig för göra det här själv sedan, sâ har du i alla fall fâtt information därifrân om vad du bör tänka pâ...

• Anonym (sandra)

håller med föregående

• Mirva

Är du ensamstående? I så fall kan du inte ta kontakt med ett lasarett här i Sverige eftersom det inte är tillåtet med spermiedonation för ensamstående här i Sverige. Om du är ensamstående och vill att donatorn ska vara en del av barnets liv så är du på rätt väg nu.

Om du INTE vill att donatorn ska vara en del av barnets liv, då kan fertilitetskliniken i utlandet erbjuda dig en öppen donator eller en anonym donator, beroende på vilket land du väljer att göra behandlingen i. En öppen donator menas då att barnet vid 18 års ålder har rätt att få veta vem donatorn är och träffa honom, men så mycket mer är det inte. Den donatorn kommer aldrig att bli som en pappa för barnet.

Men du måste veta exakt vad det är du vill så det inte blir några svårigheter i framtiden.

Om du sedan går igenom behandlingen utomlands med din egen donator så gör de alltid tester på honom.

• Anonym (sara)

ju jag är ensamstånde! Har faktist en kompis som har blivit kandidat, en kille som jag har kännt i 8år. vi ska bara snacka i genom saken i helgen och då vet jag :)

• Anonym (!!)

Är det inte möjligt att vänta tills att du hittar en "riktig" pappa?

Svar på tråden vad ska jag tänka på gällande mitt sökande efter en spermdonator?