• Ragnar

Nyfödda marsvin och ointresserad mamma?

För 2 timmar sedan födde våran Nanna två ungar. Både mamma och barn är pigga och friska. Men jag är ändå orolig eftersom mamman visar inte något intresse för ungarna. Närmar de sig henne flyttar hon bara på sig.
    Är detta normalt? Behöver jag ge dem något annat eftersom mamman inte låter dem dia? Hur länge kan man vänta och hoppas på att mamman vill dia utan att ungarna börjar må dåligt?
    Jag har ringt två veterinärer och en djuraffär och frågat men ingen verkar veta något om detta, så jag hoppas på att det finns några marsvinsexperter här.

• Svar på tråden Nyfödda marsvin och ointresserad mamma?
  • MosieSassa

Hur mycket vägde ungarna vid födseln? Hur mycket väger de nu? Har mamman någon mjölk? Verkar de fortfarande pigga? Är det honans första kull? Hur gammal är hon?

Ofta så brukar honan ligga hos ungarna de första timmarna men sen ge hon sig ut för att äta. Marsvinshonor kan verka ointresserade av ungarna men tar oftast hand om dem ändå.

Vill man tilläggsmata kan man köpa modermjölksersättnings för människor (typ babysemp, finns i 2dl förpackning) och ge de första dygnen, därefter blandar man der succesivt med fortimell skogsbär (finns på apoteket). De dagar man ge med mjölk ger man lämpligtvis dem det på tesked så försvinner risken att de får ner det i lungorna, när man bara ger fortimell kan man även blande i Dr Kousa risdiet (fins i matvarubutiker) så det blir en gröt av lagom konsistens. Gröten brukar de kunna äta från ett fat.

Beroende på om mamman tar hand om dem eller ej kan man vara tvungen att massera dem vid könsöppningarna med en fuktig, ljummen, mjuk trasa eller bomull så man efterlliknar mammans slickar. Om de inte diar nåt så brukar de äta ca 1 ml varannan timme de första dygnen, sen ökar man på mängden. Verkar de fortfarande hungriga och vill äta mer så är det helt ok. Fer man på tesked så avgör de ju själv när de blir mätta.

Lycka till!
    Hälsningar Sandra Bohman, SMF 237, Sweet Dream's, uppfödning av teddymarsvin.

PS! Undrar du något mer så får du gärna kontakta mig privat, kontaktuppgifter finns på min hemsida hem.passagen.se/sweet_dreams/

• Ragnar

Tack för svaret. Just den här informationen har jag letat länge efter, faktiskt redan innan ungarna föddes för att vara lite förberedd om någon skulle gått fel.

Både mamma och barn mår bra. Nästan hela först dygnet verkade det som att mamman var rädd för ungarna och de fick inte komma nära henne trots att det hela tiden försökte. Jag erbjöd dem maizenavälling då de var ca. 4 timmar gamla (som jag blev rekomenderad att gör av en av veterinärerna jag pratade med) och de drack faktist mer eller mindre själva. Nu både diar mamman och låter ungarna ligga hos sig, så hon verkar ha kommit över sin lilla förlossningsdeppresion.
    Ungarna vägde 68g och 105g då de föddes och nu väger de 104g och 108g så de verkar få tillräckligt att äta hos mamma nu.

• MosieSassa

Vad skönt att det gått bra för dem!
    Den lill* har verkligen ökat massor i vikt!!!

Ibland kan förstföderskor, oftaunga sådana, bli rädda för ungarna precis som du säger. När förlossningen är över, hinnorna är borta osv får de panik när de små "äckliga sakerna" kommer springandes. Det bästa man kan göra då är att placera honan med ungarna på ett mycket litet utrymme, så hon inte kommer undan, då brukar det gå bra efter några timmar.

Är bebisarna honor eller hanar?:-P

• Ragnar

Jag skrev visst fel vikt på den minsta ungen. Han vägde 98g och inte 68, så det har inte varit någon jätte viktökning. Vägde de igen nyss och nu är de 116g och 119g så jag antar att de äter ordentligt.

Jag är ganska säker på att det är 2 hanar. Har jämfört dem med både mamman och pappan.
    Kan man ha dem tillsammans med pappan när de blir lite äldre? Eller är det någon fara att han blir aggresiv mot dem. Har hört att de inte ska vara med mamman när de är äldre än 5-6 veckor eftersom de kan bli könsmogna redan då. Hade annars tänkt sälja i alla fall en av dem då de är äldre än 8 veckor om nu båda är hanar. Ska i sället försöka få tag i en annan hona som sällskap åt Nanna.

• MosieSassa

Hanar bör flyttas från mamman vid ungefär 4 veckors ålder.
    De kan med fördel flytta in till sin pappa. Han kommer förmodligen att vara väldigt på ungarna i början men lugnar ner sig efter några timmar iaf inom några dygn. För att minimera risken för bråk bör hanarna sen inte ha nån kontat med honorna.

Ok, då var det inte nån jätteviktökning men ändå bra vikter på båda två.

Svar på tråden Nyfödda marsvin och ointresserad mamma?