• DecemberMyran

Gärdesgård/häck?

Det är så att jag håller på att köpa hus, och skulle vilja ha gärdesgård mot vägen. Funderar även på en häck som är grön året runt (ej gran). Men vet inte vilket...

Vad kostar en gärdesgård/meter?

Är mest inne på gärdesgård då jag ska köpa farmor och farfars hus som de bott i, i 30 år. Och farfar gjorde gärdesgårdan innan han gick bort förra året...

Sen är dem snyggare än en häck enl mig.

Vill ju ha något mot vägen, även fast det är en liten grusväg. Men grannen mitt emot har en hund som är ganska benägen att springa över på min tomt och skita bla. Sen låter vissa ägare sina hundar gå in på tomten och skita när dem är ute och promenerar.... Inte så trevligt... Så det känns som om jag behöver något mot vägen.

Tacksam för svar/funderingar osv.

//Ewa.

• Svar på tråden Gärdesgård/häck?
  • lieh

Upp med en skylt för som det står: Skiter, det gör vi hemma!

Sen tycker jag ligusterhäcken är skitsnygg, lätt att sköta och billig.

• DecemberMyran
    lieh skrev 2007-06-05 23:41:23 följande:
    Upp med en skylt för som det står: Skiter, det gör vi hemma!Sen tycker jag ligusterhäcken är skitsnygg, lätt att sköta och billig.
    Haha ja ;P Det vore ju något. Hehe :P
  • lieh

Jaså det var så gärdesgård ser ut som? Jag kallar det smålandsstaket. Vi hade också tänkt ha någon liknande fast där grenarna/pinnarna? ligger helt vågrätt.

• DecemberMyran

lieh: Ja :) fast den ena va inte riktigt sånn jag vill ha. den dem kallade dalagärdesgård är rätt. :)

Ok. Det låter fint :)

Ligusterhäcken är verkligen läcker. Och den är grön året om?

• Tjej 83
    lieh skrev 2007-06-05 23:47:54 följande:
    Jaså det var så gärdesgård ser ut som? Jag kallar det smålandsstaket.
    precis
    en gärdsgård för mig är massa stora stenar som en "mur" typ.
  • DecemberMyran

Tjej 83 skrev 2007-06-05 23:52:57 följande:

precis en gärdsgård för mig är massa stora stenar som en "mur" typ.
    Då heter det väl stenmur? :P
  • Tjej 83

nej inte här. de heter gärdsgård.
    o de är stora stenar som man byggt upp som en mur. men inge betong emellan så de kan lätt ramla ner..
    v'lj en tät o fin häck.
    vi har en häck o den är gles o ser så hemst ut..

• lieh

Tjej 83 skrev 2007-06-05 23:52:57 följande:

precis en gärdsgård för mig är massa stora stenar som en "mur" typ.
    Ja exakt! Jag såg också framför mig en stenmur.
  • DecemberMyran

Ok. Konstigt hur olika det kan vara. En gärdesgård är för mig ett staket i gran. Så som på blocketlänken.

Och en stenmur är vad ni kallar gärdesgård. med massa stenar som bildar en mur. (utan betong eller cement).

Men tack ändå :)

• DecemberMyran

Har funderat fram och tillbaka nu. Och jag tror att det blir både häck och gärdesgård. Så slippe rjag välja :) Var kan man hitta info om ligusterhäcken, och andra vintergröna häckar. Som inte blir alltför höga?

//Ewa.

Svar på tråden Gärdesgård/häck?