• The Bumblebee

Blånagel - Aj aj aj!!! Vad ska man göra?

Lite äckligt kanske...tycker iaf jag som ogillar fötter

Lyckades fastna med min stortå i ett jättestort gosedjur (hästens grimma) och slet förmodligen upp nageln. Aj aj aj!!!

Blöder som 17 gör det å gör hiskeligt ont.

Vad ska jag göra nu? Ska jag försöka lägga om tån? Bara låta det vara? Försöka få ut allt blod under nageln? (läste om att löpare brukar punktera sina blånaglar Usch, lät inget trevligt...) Annat?

Nån blånagelsexpert online?

• Svar på tråden Blånagel - Aj aj aj!!! Vad ska man göra?
  • sanndris

Tror nog inte att du behöver göra nånting, nageln ramlar väl bort av sig själv eller så sitter den kvar och blir blå..

• The Bumblebee

Pratade med sjukvårdsrådgivningen. Vill ju inte lägga om förband om det förhindrar läkning osv:

Instruktionerna blev:
    Tvätta, högläge, Alvedon, kyla. Vänta på att det kommer att göra så ont att jag ber om att de ska dra bort nageln "Imorrn bitti kommer du att veta om det blir bättre eller sämre. Du får ju bedövning om läkaren bedömer att nageln ska dras. Ta Alvedon redan nu, det kommer att öra betydligt ondare sedan..."

Gulp! Hjälp...
    Jag vill ju ha min nagel kvar. Fast då det fortfarande blöder igenom alla tänkbara bandage - så är det kanske bäst att ta bort den. Blir som en 5:åring, vill inte till farbror doktorn Vill ha min stortånagel intakt.

sanndris:
    Blå är nageln redan - eftersom det är alldeles blodfyllt under. Och vid vanlig blånagel (klämt den eller tappat något på nageln) så ramlar nageln ofta bort själv. I mitt fall så brukar den behövas tas bort för att det ska kunna läka. Jag hoppas att den växer fast igen  

Svar på tråden Blånagel - Aj aj aj!!! Vad ska man göra?