• Ulli

Ta bort färg på målad, putsad vägg, hur?

Hej. Hur får jag bort målad färg på källarväggen? Det visar sig att det är en färg som inte ska användas i källare, dvs att den inte "andas". Vi ska renovera i källaren och vill gärna måla om. Färgen har suttit sedan innan vi bodde här. Hur gör vi enklast och vad behöver vi eventuellt för maskiner eller verktyg?

• Svar på tråden Ta bort färg på målad, putsad vägg, hur?
  • Venusmannen

Det låter ju som om det är en mycket tidsödande slipning som krävs i så fall.

Måste verkligen färgen bort då?
    Har ni fuktproblem, eller varför måste den bort?

• Moparwoman

Det är nog en plastfärg som det är målat med. Vi hade också det i vårt badrum. En fruktansvärd färg i så fall.
    Jag jobbar på ett företag där vi tillverkar kemikalier för färgborttagning men vårt kem gick bet. Den mjukgjorde färgen lite men inte mer. Vi fick skrapa för hand med vassa skrapor.. så vi körde med en sliptrissa i stål. Men det dammar väldigt och blev värre märken i putsen är handskrapningarna.

Naturligtvis provade vi även med värme, dock enbart värmepistol inte IR.

Vi var tvugna att ta bort vår färg för vi skulle kakla på väggarna. Det är ju nackdelen med plastfärg.. att den sitter jättebra så länge den sitter men sedan lossnar den och släpper från väggen. Har man då som i vårt fall kakel på väggen kan även det släppa så hantverkarna vågade inte kakla med risk för att det kan börja släppa sedan när färgen släpper.

Överlag är det inte bra att ha plastfärg eftersom den inte andas.

Lycka till!

• skriva

Vi har samma problem. Har ni fuktproblem? Tyvärr är det bara att sätta igång och knacka. Men innan ni gör det måste ni tyvärr gräva upp runt grunden och dränera. Kul när man, som vi, har jättestora gamla pioner, som ju är svåra att få att blomma igen när man har flyttat dem.

När ni har putsat om i källaren (jättedyrt) tror jag det är silikatfärg ni ska måla med, den andas.

Evighetsprojekt. Vår källare går under hela huset.

• Ulli

Hej alla.
    Tack för era svar.

Skriva: Nej vi har inte fukt men färgen är mycket sliten och har börjat lossna. Tror inte dräneringen är så gammal heller.

Pust, det verkar som jag vet vad jag ska göra i sommar.

Moparwoman: Vad är IR? Plast färg är verkligen ski*.

Venusmannen: Så om vi inte har fuktproblem anses inte färgen behövas tas bort?? Ska vi bara knacka ner det som flagats och putsa nytt?

• Venusmannen

Det sitter akrylatfärger "plastfärg" i massor av källare. Har man inga fuktproblem, så skulle jag "lägga krutet på något annat"..

• Moparwoman

IR är InfraRöd värmare man kan hyra den på olika ställen runt om vanligtvis färgbutiker. Tror de har en hemsida också www.speedheater.se

Innan ni putsar över den befintliga plastfärgen kolla med yrkesmän vad de säger. Med tanke på att vi inte kunde kakla över. Tråkigt om ni putsar och gör fina väggar och så börjar färgen att släppa lite här och där.

• Venusmannen

Vi har "plastfärg" i vår källare, och den sitter bra.
    Jag har kaklat i en duschhörna utan problem.
    Slipade/mattade ner ytan lite före jag rullade på spärrskiktet.

Svar på tråden Ta bort färg på målad, putsad vägg, hur?