• Ellas och Alvins mamma

Fler med geting fobi... här kan vi stötta varandra.

missförstå mig inte... jag ÄLSKAR värmen och sommaren.
    MEN den medför ett för mig jättestort problem.
    Jag har geting fobi.... så somrarna är jätte jobbiga. Kan knappt sitta ute och äta eller fika. Kommer det in en geting så kan jag inte vara kvar inne utan måste antingen hämta hjälp för att ta bort den. Eller om jag är ensam hemma så lär jag stänga in den i det rum den är i.
    Ibland när det kommit in getingar på bussen så har jag fått kliva av. Det är jätte jobbigt.
    Ligga på badstranden och ha med sig piknik är en plåga för det kommer alltid getingar. Och att bara sitta stilla är kan man ju glömma, det går inte.

Så vad gör man åt detta nu då? Vill ju verkligen iinte föra över den här rädslan på min dotter. Än är hon för liten för att förstå, men nästa somma så kommer ju hon vilja veta varför mamma blir helknäpp så fort det är en geting i närheten.

Dom i min närhet bara rycker på axlarna och tycker att jag överdriver. Men för mig är det ju jätte jobbigt.

så hur gör man nu då.....Getingarna i år är gigantiska. Har aldrig sett så stora. HUA!!!
    Nån som ahr överkommit sin fobi här kanske? Tar gärna emot tips!!

Ellas mamma
  • Svar på tråden Fler med geting fobi... här kan vi stötta varandra.
  • TheSunset

Sorry .... är lika rädd jag men det enda jag kan tipsa om som jag gör är att bli hysterisk och springa...haha..

Skulle faktiskt oxå viilja komma över min fobi...men dom e ju så otäcka..

♥ Mamma till Hampus 990910 & Julia 061101 ♥
  • TheSunset

Och tyvärr har jag fört över detta på min 7½ åriga son...Vill inte att min dotter som nu är 7 mån sen ska bli rädd för dom...Ser jag en geting tar jag båda barnen och springer...låter skit kul...men det e inte så roligt...

♥ Mamma till Hampus 990910 & Julia 061101 ♥
  • Valkyriah

jag är också jätte rädd kan väl även bero på att jag är allergisk och måste åka ambulans till akuten om jag blir stungen

men jag springer allt vad jag kan tills de tröttnar,peppar peppar har jag klarat mig de senaste åren....

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Lusthan

Här har du en till. Jag har dock tvingat mig själv att lugna mig då jag har en sambo som är allergisk och precis lika livrädd som jag. Jag mår riktigt illa om jag ser en geting i ett upp och nedvänt glas krypa omkring trots att jag vet att den sitter fast och inte kommer ut. Tycker att de är helt vidriga och just färgkombinationen svart och gul får mig att rysa. Så jag känner igen problemet ja...

• RiaRa

Här har ni en till. Jag rushar in om det närmar sig en geting. Ungarna bara tittar då jag går igång, fast jag försöker förklara varför jag är så rädd.

Känner igen och kan särskilja getingens surr från en humlas. Hatar getingar och sa senast igår att jag nog borde gå på Kbt för att komma förbi min fobi.
    Men jag har blivit LITE modigare. Jag jagar dem med radar här hemma på tomten. De försöker bygga överallt, i väggar, på taket, under taköverhäng, på vinden, under jord och i buskar.
    Hittar jag en hämtar jag flarran med radar och ger den en dusch. Har tagit flera stycken i år rekommenderar varmt Radar!

Våra nya getingar är vännerna(?!) bålgeting. De är så stora att man ser skuggan av dem och det brummar högt och dovt då de kommer surrande. Men de blir då samtidigt inte lika "farliga". Obehagliga= ja eftersom de gärna surrar runt en o kollar läget. De är dock inte alls lika enträgna och obehagliga som deras mindre släktingar. Jag ser dem som polare eftersom de gärna äter smågetingar.

• Ellas och Alvins mamma

Skönt att höra att man inte är ensam om att få frispel så fort det kommer en geting.
    Kan oxo särskilja getinges surr från humlan.

Riara: kanske ska prova radar. Det är inget som blir kvar på marken va? Tänkte med tanke på att vi har hund. Så inte han får det i sig.

Men man blir kanske lite modigare om man har nåt ¨vapen¨. Tindning har jag gett upp, törs inte.

ÄR det nån som har testat om det  funkar med en sån där mojäng som typ ¨grillar¨ flygfän som mygg mm? Vet inte vad dom heter men det är ungefär som om dom får en stöt. Det kanske funkar på getingar.

Ellas mamma
  • Niillis

Jag måste söka hjälp för min fobi för nu är de nog för varje år så blir fobin större o större jag vill ju kunna gå ut o gå i skogen eller vara i trädgården utan att endast oroa mig för några små kryp som är högst 3 cm stora*suck* efter att jag sprang så fort ifrån en som jagade mig i lördags så jag fick blodsmak i munnen det var då jag förstod att jag måste söka hjälp.. men de e jag också rädd för rädd för att möta min fiender iår verkar de vara extremt med getingar dessutom och en underbar värme också måste jag sitta inomhus **grr**

det inte mina vänner och släktingar förstår är varför jag är rädd..och nästan hånskrattar åt mig.. det gör mig ledsen att inte fobier verkar acseptabelt i samhället idag...

• porslinsd0cka

Har aldrig blivit stucken av någon och just därför är jag skit rädd, tänk om jag är allergisk? Men har faktiskt blivit modigare sen sonen föddes spriner inte i väg och hyler, det skulle bara skrämma honom, utan jag eller rättare sagt mamma-skyda-barn-instinkten tar vid och jag går till attack.. moahaha.. :p

Nilla21
    Usch vad jobbigt, jag hatar när inte vänner och familj förstår ens rädlsa, jag var grymt rädd för spindlar när jag var liten.. men det var ingen som förståd det..

Men vi förstår dig

• Madde30

Åhh fler som jag!! Sommaren är den tiden på året då jag får motion! Jag springer i stort sett HELA tiden! Det som faktiskt stör mig mest är alla dom som inte är rädda för getingar utan hånar mig när jag springer!

• RiaRa

Nenninen, du får skölja med vatten efter radarattacken. det blir ju inte så mycket.

Nilla21. Mina släktingar är lika, eller var de vet hur himla rädd jag är, "det är bara och sitta still så gör de inget." Jo tjena. Säg det till getingen som jag vet har stuckit flera ändå. Hatar dom himla envisa getingarna...
    Hade en inne nu, försökte grilla den mot fönstret med ett sånt där tennisracket, men den blev bara bedövad och föll ner. Innan jag hann slå den flög den ut.

• Xenis

Jag sitter i samma sits som ni. Förra året var mitt värsta år. Jag kunde inte äta eller dricka något ute för getingarna.

Jag är väl rädd för att jag tycker det gör ont att bli stucken och för att det svider ritkigt mkt efteråt.

Varför finns det ingen smörja man kan smörja in sig med som getingarna inte gillar och inte kommer till en???

Vet inte alls hur det kommer bli i år. Min uppfattning är att de stör mig mest i juli/augusti då de är så sega och "söker" upp oss.

• RiaRa

Jag brukar också undvika att äta ute, får ju aldrig sitta i lugn o ro ändå.
    Hur kul är det att springa som en iller var femte sekund?

Jag brukar undvika att ha parfym på mig, de kan gilla det och tro man är käk. Vet inte om det funkar...

• KAH

Åh en tråd för mig

Går just nu i terapi för min getingfobi, har haft tre träffar hittils och dte har väl gått låångsamt framåt.

Ett hett tips är att ta reda på lite fakta. Inget skrämmer en så mycket som alla "tänk om det är så att..."

porslinsdocka
    Tänk såhär, om du har oturen att vara allergisk (vilket en av mina psykologer som var ute och jagade getingar med mig faktiskt var) så finns det mediciner. Det är ovanligt att vara allergisk och det är ännu mer ovanligt att vara så allergisk att det handlar om minuter. men OM, och det blir himla massa om här, du är så allergisk finns det antihistaminer att tillgå eller köpa receptfritt på apoteket i preventivt syfte.
    Jag brukade också tänka så, men nu har jag åtminstone blivit av med den tanken. Alltid någonting, även om jag fortfarande skulle säga att jag har getingfobi...

• Månblomman

Skönt (eller kanske inte) att höra att det finns fler som jag då. Känner igen det där med att stänga in getingar i rum och den eviga motionen och viftningen. Längtar alltid till sommaren men när första getingen kommer så känns det bara förstört. Vet att de gillar bensinlukt så att sitta i bilen med rutorna nere medan någon tankar är helt uteslutet.

Känner dock att det gått liiiite bättre i sommar. Försöker att inte älga iväg så fort jag hör ett surr. Kan ju inte kuta ifrån 18 månaders sonen

Svar på tråden Fler med geting fobi... här kan vi stötta varandra.