• Anonym

Alltid ont när jag ätit

Hej
    Varje gång jag ätit så får jag ont i magsäcken. Någon som vet vad det beror på?

• Svar på tråden Alltid ont när jag ätit
  • timberhochmandie

Magsår/irriterad magslemhinna?

• Anonym

Nej fort äter jag inte i alla fall

• FH Mamma

gallproblem för mig kändes som ett band runt de nedre revbenen och en bit ner som drogs åt..

• N1an

Gallan!

Tycker att du ska att kontakt med läkare. Det är lätt att få fel diagnos här på fl. Vi är ju inga läkare ;) Dessutom kan du inte få hjälp här.

• Anonym

Det känns inte som en brännande känsla. Magkatarr har jag haft och det känndes inte såhär. Det känns som om magsäcken trycks ihop och gör ont

• timberhochmandie

Känns det liksom som om magsäcken drar ihop sig till en hård boll? Som om den "spänner sig"? Blir det värre om du är nervös eller rör på dig snabbt efter måltiden? Händer det att du kräks eller får sura uppstötningar?

• Anonym

Har jag möjlighet lägger jag mig hälst ner ett tag. Din beskrivning var bra. Men jag får inte sura upstötningar eller kräks.

• timberhochmandie

Jag hade nåt liknande för ett par år sedan. Fast för min del blev det så illa att jag faktiskt kräktes om jag inte tog symptomen på allvar, utan t.ex. gav mig ut på en rask promenad alldeles efter att jag ätit. Jag mådde aldrig illa på det där viset som man är van att må illa innan man kräks, utan det var bara det där med magsäcken som kändes som en klump och sedan plötsligt bestämde den sig för att den nu minsann var så ilsken att den inte ens tänkte försöka bearbeta maten.

Jag hade väl misshandlat min stackars mage ett tag genom att äta helgalet... Hur som helst fick jag medicin utskrivet av husläkaren som skulle påskynda peristaltiken så att maten inte var kvar i magsäcken så länge. Sedan fick jag göra en gastroskopi där de inte hittade nåt annat än att min magslemhinna var ovanligt lättretad. Stressmage bestämde de sig för att kalla det. Det gick i alla fall över så småningom. Kanske för att jag åt bättre och försökte stressa mindre.

• Anonym

Okej ja då är det kanske samma som du hade då. För jag är väldigt stressad och äter inte så som folk kallar "normalt"

• timberhochmandie

Prova att söka på vårdcentralen. Medicinen jag fick heter Primperan. Sedan sa min läkare till mig att jag helt enkelt fick unvika de där grejerna som gjorde det värre. Inte stressa iväg till bussen en halv minut efter att jag svalt sista tuggan frukost eller liknande. Kanske hade han en poäng där...

Mina tips: Försök ha god tid på dig när du äter så att du kan ta det lugnt och gärna sitta kvar/sitta still en halvtimma eller så efter maten.
    Undvik sådant som förvärrar det hela.
    Försök att slappna av och stressa så lite du bara kan.
    Ät "ordentligt" men inte för mycket åt gången.

• FH Mamma

TS
    du kan alltid testa att köpa omeprazol receptfritt blir det inte bättre efter ett tag är det nog inte magsår.

• Jiffy75

Jag har det så precis! Men mitt "onda" har dem diagnosticerat som IBS (irriterad tjocktarm). Jag får lite illamående emellanåt samt ont när jag ätit.

• timberhochmandie

Jiffy75:

Men får du ont i MAGSÄCKEN om du har IBS? För när jag var hos läkaren så klämde han ju på min mage och hade sig för at kolla om jag hade ont någon annanstans (bl.a. tjocktarmen) men det var ju bara just magsäcken som spökade hos mig.

Svar på tråden Alltid ont när jag ätit