• Isens mamma

Blanda semester med föräldraledighet?

Fick ett väldigt svävande svar av vår personalavdelning....

Vad jag undrar är om jag t ex kan vara föräldraledig varje fredag under sex veckor, samtidigt som jag tar semester måndag till torsdag?

Vår personalavdelning visste inte om man kunde ta så många "perioder" föräldraledigt. Jag kan inte ta en veckas föräldraledigt och resten semester för min sambo som är hemma med dottern måste ta ut 5 fp-dagar per vecka för att behålla sin sgi.

Nån som vet?

• Svar på tråden Blanda semester med föräldraledighet?
  • funnymummy

Dt är upp till arbetsgivaren, men nej, det är inte en rättighet att bryta semestern för föräldraledighet i så många omgångar.

• jeeri74

Är det inte tre perioder per år som arbetsgivaren inte har rätt att neka..?!

Kan inte din sambo ta ut semester en vecka, så kan du vara f-ledig en hel vecka? Om han har semesterdagar att ta av, vill säga.

• Pyrets mamma

Min arbetsgivare har sagt att jag får bryta min tjänstledighet 3 grr per år. Jag arbetar kommunalt så jag vet inte om det är någon skillnad i den privata sektorn!!

• Carisma95

En ansökan räknas väl som 1 period ?
    Dvs inte att varje fredag är 1 period, utan om man anmäler/begär FP för 4 fredagar på raken, så räknas det som 1 st begäran/period ?

The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • funnymummy

Nej, den regeln kan förvisso tolkas olika, men arbetsgivaren har (enligt vad jag förstått) rätt att se 3 fredagar som tre perioder. Deltidsföräldraledigt planeras i samråd med arbetsgivaren och inte enbart efter hur arbetstagaren vill förlägga den. Att byta mellan föräldraledighet och semester tror jag dessvärre inte brukar vara så populärt heller, så det blir nog upp till arbetsgivarens välvilja.

• AnnikaEss

Det beror helt på HUR du ansöker om de olika perioderna.

Om du planerar att vara FL varje fredag under 6 veckor, så som du beskriver det, och du ansöker om alla 6 fredagarna på en gång, dvs i ett tillfälle. då räknas det som EN period.

Så länge du ansöker om uttag av FL (eller annan berättigad ledighet) minst 2 månader i förväg, och dessutom INTE förbrukat dina 3 perioder på ett år, då har arbetsgivaren INTE rätt att neka dig!
    Så det lönar sig att planera lite i förväg helt klart!

• AnnikaEss

Er arbetsgivare tolkar det fel med andra ord. Min personaltjej på lönekontoret (hon är själv 3-barnsmamma) har vridit och vänt och kollat och det är henne jag fått infon av. Jag är säker på mitt svar ovan, jsut för att jag vet att hon kollat upp det så noga.

• funnymummy

Jag är relativt säker på att det INTE är så. Delvis föräldraledighet läggs inte upp av arbetstagaren själv, utan ska anpassas till arbetsplatsen. Jag vet många arbetsplatser där "Jag vill vara ledig varje måndag" inte accepteras utan där de i stället fått vara någon timme lediga varje dag eller bytt dag. Hur det förhåller sig när man är semesterledig vet jag inte, där kanske det administrativa spelar in på ett helt annat sätt.

• Carisma95
    funnymummy skrev 2007-06-10 17:40:48 följande:
    Jag är relativt säker på att det INTE är så. Delvis föräldraledighet läggs inte upp av arbetstagaren själv, utan ska anpassas till arbetsplatsen. Jag vet många arbetsplatser där "Jag vill vara ledig varje måndag" inte accepteras utan där de i stället fått vara någon timme lediga varje dag eller bytt dag. Hur det förhåller sig när man är semesterledig vet jag inte, där kanske det administrativa spelar in på ett helt annat sätt.
    Det må så vara att man måste anpassa deltiden till olika dagar (istället för till t.ex. 1 dag/vecka). MEN det kvarstår ju ändå att om man ansöker om att vara ledig 25 % FL så kan arb.givaren inte neka, däremot justera arb.tiden annorlunda.

1 ansökan bör därför vara 1 period, oavsett hur tiden förläggs.
    The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • funnymummy

Javisst! Det blir absolut bara en period, men det är inte en självklar rätt att välja hur den förläggs själv, tex till en dag i veckan.

• Isens mamma

Tack för alla svar! Jag har nu fått besked från vår löneavdelning att det är helt ok att ta föräldraledigt varje fredag under sex veckor, så slänge min närmsta chef har godkänt det, vilket han har gjort. Det räknas som en period, eftersom jag ansökte om alla dagar samtidigt.
    Så nu har jag sex härliga veckor med ledighet att se fram emot!

Svar på tråden Blanda semester med föräldraledighet?