• mintchocolate

Diskmaskin- el?

Funderar på att skaffa diskmaskin, är rätt trött på att diska flera gånger om dagen.

Hur mycket extra el drar det i månaden? Räknat i pengar alltså.

Så här står det om maskinen ska jag ha i så fall:

Vattenförbrukning, liter/ omgång: 13. Ljudnivå dB(A): 49. Anslutningseffekt, W: 2200. Säkring, A: 10. Volt: 220-240. Höjd, mm: 818. Djup, mm: 605

Vet inte om det hjälpte något, men kanske.

• Svar på tråden Diskmaskin- el?
  • strojes

Har tyvärr inte något svar på din fråga.
    Vad är det för diskmaskin du ska köpa? Märke, modell?
    Vi funderar på att köpa ny då vår är sedan början av 90-talet. Tyckte vattenåtgången på den du ska köpa verkar vara låg, vilket ju är bra.

• mintchocolate

skydiver

Tack för ditt svar!

Det är denna jag tänkte ha:

www.tretti.se/esf45010

Jag köper den inte, utan får ett hyrestillägg på 110 kronor i månaden istället.

Jag har ont om pengar, men har velat ha en diskmaskin så länge.
    Det är därför jag frågar vad det skulle kosta på ett ungefär.

• mintchocolate

Venusmannen skrev 2007-06-07 16:31:37 följande:

Exakt hur mycket den tänkta diskmaskinen drar beror ju på vilka program som används, förutom hur ofta den används. Enligt manualen som jag hittat på www.electrolux.se verkar den dra mellan 0,6 - 1,8 kWh beroende på program. Och mellan 7-21 liter vatten.Direktlänk till manualen: www.electrolux-ui.com:8080/2006/117/997741SV....
    Tack så mycket!

Vet du på ett ungefär hur mycket det skulle bli i pengar?
    Är lite dålig på sådant här.
  • Abrakadabra

Grovt räknat kan du tänka att en kWh kostar en krona. Eftersom du bor i hyresrätt kan du tyvärr inte tillgodoräkna dig att en diskmaskin i praktiken drar mindre energi (när man räknar in vattenförbrukning etc) än handdisk. Men du sparar å andra sidan massor av tid.
    Vi installerade diskmaskin i början av året ? otroligt skönt!

• mintchocolate

Tjing

Tack för svaret!
    Ni är så snälla som hjälper mig

Så man kan säga att det blir ungefär 30 kr extra i månaden om jag diskar en gång per dag?
    Eller är det annat som räknas in också?

Tid har jag ju, men jag har ingen lust att lägga den på att diska flera gånger om dagen

Skönt för er att ni också skaffade diskmaskin!

• Venusmannen

Tjings uppgift på 1 kr per kWh är en enkel jämförelse.
    Just nu är ju elen väldigt billig, men förväntas långsiktigt bli dyrare.

Dessvärre är kvalitén på dagens vitvaror så pass dålig, att kapitalkostnaden/reparationskostnaden för diskmaskinen ofta blir högre än driftskostnaden.

Har du kollat upp om reparationer etc. efter maskinens garantitid ingår i hyrestillägget?

Ingår installation och ev. framdragning av vatten och el?

• mintchocolate

Venusmannen skrev 2007-06-08 08:13:05 följande:

Tjings uppgift på 1 kr per kWh är en enkel jämförelse. Just nu är ju elen väldigt billig, men förväntas långsiktigt bli dyrare. Dessvärre är kvalitén på dagens vitvaror så pass dålig, att kapitalkostnaden/reparationskostnaden för diskmaskinen ofta blir högre än driftskostnaden.Har du kollat upp om reparationer etc. efter maskinens garantitid ingår i hyrestillägget?Ingår installation och ev. framdragning av vatten och el?
    Ja, jag förstår. Tänkte bara på ett ungefär.
    Jag är rätt säker på att de lagar den om den går sönder, men jag ska höra med dem.
    Framdragning av vatten och el ingår i priset.

Jag vill så gärna ha diskmaskin, men vet inte om jag harr åd med elen, jobbigt det är!
Svar på tråden Diskmaskin- el?