• Krusmynta

Lila läppar och blåmarmorerad hud- Ok?

Min lilla skruttiga son har nu haft hög feber i ett dygn. När han varit rejält medtagen och haft hög feber (mer än 40) har han fått blålila läppar. Huden på armar och lår har vait marmorerad i blålila. Händer och fötter har fått en lila ton. Är det ok? Frågade då jag var på vårdcentralen idag men fick bara till svar att läkaren inte visste vad det kunde vara. Han var väldigt ointresserad och frågade inget utan konstaterade bara öroninflammation och skrev ut peniccilin. Är det någon som haft barn med liknade symtom? Är så orolig.

• Svar på tråden Lila läppar och blåmarmorerad hud- Ok?
  • Little Mama

Jag hade ringt sjukvårdsupplysningen eller barnakuten. Den läkaren hade jag inte litat på om han inte ens tittade... Hoppas han kryar på sig!!!

• Mamma till Tilda

ring barnakuten de kan ju frågor som rör barn och deras sjukdomstillstånd allra bäst.

• Tre älskade barn

Blir han blå om läppar, händer och fötter så är där ev fel på syreupptagningen i blodet. Åk till sjukhus med honom omgående.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • caramell74

Som tidigare skrivits - åk till sjukhuset. Ser att du inte är inloggad och hoppas att du åkt. Tänker på er. Kramar

• Luddiludd

TS: Hur gick det? Hoppas verkligen att ni åkte in! Håller tummarna för att allt gick bra.

• milk

Hur gick det med er?

När du skrattar dansar din själ.
  • Krusmynta

Å vad härlig med så många som bryr sig. Ibland blir man så osäker på sin egen förmåga när man blir avsnoppad hos läkare mfl. Just nu mår han ganska ok. Ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att vi skulle höra av oss igen om det blev så på nytt. De ville inte säga vad det kunde vara men huvudsaken att någon verkar ta en på allvar. Hoppas att det hela vänt. Just nu ligger godingen och sover lungt.

• caramell74

Skönt att det är bättre. Har han fått i sig tillräckligt med vätska?
    Som Tre älskade barn skrev kan det vara tecken på dåligt syreupptag. Ihop med feber är det mer troligt att det är infektionen som ger påverkan på cirkulatioen i kroppen därav blåmarmorering. Viktigt att få i sig vätska och komma till sjukvården för att utesluta blodförgiftning. Hur gammal är din pojk?

• Krusmynta

Drygt 2 år. Han mår nu mycket mycket bättre. Orkar både leka och vara arg och sur. Inte alltid man uppskattar det men nu känns det bra. Har varit på barnmottagningen. fick där en jättegullig läkare som verkligen kan det med bemötande av både barn och föräldrar. Dubbelsidig öroninflammation pga långdragen förkylning och fick ett annat penicilin. De konstiga avföringarna med lite blod i trodde han berodde på att vår son har celiaki och att förkylningen som han dragit med länge har satt sig även på slemhinnorna i tarmarna. Inget klart svar ang. blåfärgnigen. Skulle höra av oss om han blev sämre igen. Hade blivit lite piggare medans vi var där och väntade så det verkar som om kroppen klararde det mesta själv.

• Saltlakrits

Min son (2,5) blir ofta blå om läppar och naglar när han har feber.

De har kollat honom (då han blivit blå även utan feber) men allt är ok.

De sa att vissa barn blir lätta blå, speciellt vid feber. Ytliga blodkärl helt enkelt sa de..

Skönt att han är bättre nu

Mamma till tre underbara barn!
  • caramell74

Så skönt att han mår bättre och skönt att ni fick en läkare som tog er på allvar.

• Krusmynta

Ja nu verkar allt ok. skönt! Tänk vad mycket man hinner oroa sig för så fort de blir sjuka eller annat.

Svar på tråden Lila läppar och blåmarmorerad hud- Ok?