Måste man alltid ge förlåtelse?
När någon ber om förlåtelse måste man altid svara jag förlåter dig?
Min mamma sa för 10 år sedan att hon inte ville ha kontakt med varken mig eller min familj förutom de två äldsta barnen(vi har fem). Mina tre syskon har hon hela tiden haft kontakt med, hon berättade aldrig varför hon inte ville ha kontakt med mig, vad jag hade gjort/hade för fel.
De yngsta barnen tyckte hon så illa om att vi skaffade och under tiden vi hade kontakt bad jag aldrig henne vara barnvakt då jag visste att hon inte tyckte om dem. I mina ögon så har de yngsta inte varit jobbigare/elakare/bråkigare än de två äldsta men tror att hon ville att jag skulle skaffa "idealfamiljen" dvs bara två barn.
Nu till saken, idag fick jag ett kort från henne där hon ber om förlåtelse.
Vad gör man?
Jag känner spontant att förlåta henne det kan jag inte men jag har accepterat att hon gjort som hon gjort och talat öppet med barnen om det(åtminstone de senaste åren när de alla varit så stora att de kunnat ta emot informationen).
Nu trycker mina syskon på att jag ska förlåta henne men jag känner att det vill jag inte men jag kan tänka mig att svara på hennes kontaktförsök men en mor-dotter-relation kan det aldrig bli. Känner att jag inte vill engagera mig i henne mer men ok skicka födelsedagskort o kanske ringa ngn gång och svara vänligt, det kan jag tänka mig.
Måste man alltid ge förlåtelse?