• Ia 70

Vilka åksjuketabletter?

Ni som ammar och behöver äta åksjuktetabletter när Ni reser, vilka tar Ni då?

Jag får olika besked. En läkare säger inte Postafen, men Calma eller Amosyt är okey. En annan (sjuksköterska) säger okey till Postafen (för att det är okey att ta den under graviditet) men är osäker angående Calma.

När jag läser FASS så står det så här...

Postafen: Uppgift saknas om meklozin passerar över i modersmjölk.

Amosyt:
    (receptbelagt) Dimenhydrinat passerar över i modersmjölk men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.

Calma (tuggummi)
    Dimenhydrinat passerar över i modersmjölk men risk för påverkan på barnet synes osannolik med terapeutiska doser.

Tog Postafen en gång innan jag visste detta ang. det läkemedlet eftersom man kunde äta det under graviditeten, så lite lurigt är det.

Trevlig sommar

• Svar på tråden Vilka åksjuketabletter?
  • Fru Humla

jag brukar slå upp det i fass på sidan för förskrivare. där är läkemedlen kategoriserade från A-D när det gäller graviditet iaf så läs där på aming även om det står mycket ord som man inte förstår så står det där mera ärligt tex, det verkar mycket osannolikt att medlet påverkar barnet...
    sån fakta tar jag som okej efetrsom det är en tablett som man tar så sällan.
    lycka till!!

• Fru Humla

just ja dessutom har apoteket en kundtjänst på telefon ring dit å fårga deras farmacepter är jätteduktiga å vet oftast mera om läkemedlet än doktorn.
    nummret finns på apoteket.se

• Ia 70

Tack, ska nog ringa dem i morgon då...

TREVLIG SOMMAR

• Moonis

Finns ju seaband oxå på apoteket som ska hjälpa mot illamående. Sen är ingefära jätte bra oxå som finns som godistabletter i hälsokost butiker. Ginger ale ska oxå fungera eftersom det tydligen är ingefära i så det har sambon precis kommit hem med här
    Får se om det funkar

• Ia 70

Ingen som fått ngt råd fr sin läkare??

En vän sa att jag skulle pröva med ingefära...

• Moonis
    Ia 70 skrev 2007-06-15 12:28:22 följande:
    Ingen som fått ngt råd fr sin läkare??En vän sa att jag skulle pröva med ingefära...
    Ingefära ska vara jätte bra mot åksjuka Dock ska man vara försiktig med större doser i tablettform tex. om man är gravid.
  • Ia 70

Köper man Ingefärstabletter på Hälsokosten eller?

Ngn som vet hur  man gör The på färsk Ingefära?

• Moonis
    Ia 70 skrev 2007-06-15 14:25:40 följande:
    Köper man Ingefärstabletter på Hälsokosten eller?Ngn som vet hur  man gör The på färsk Ingefära?
    Japp, dom köper man på hälsokost.
Svar på tråden Vilka åksjuketabletter?