• Gizzie

fruktansvärt smärta vig högra revben..

Är de någon som har varit med om detta? Ni som har vart med om det vad gjorde ni för att stå ut med smärtan?
    Är bara i vecka 31 men jag har så ont att jag börjar nästan önska att lillen ska komma ut redan så jag slipper ha ont, vaknade inatt varje gång jag skulle vända mig i sömnen av smärta.. Gör ont bara vid varje andetag..
    Det värsta är när han trycker upp rumpan (antar jag att det är) mot revbenen..Vilket händer ganska många ggr under dan..

vet inte hur jag ska klara av tills lillen kommer ut, vet att det brukar hjälpa då magen börjar "hänga" nerråt då bebisen inte trycker på men det brukar väl hända sista veckorna?

• Svar på tråden fruktansvärt smärta vig högra revben..
  • Acinna1

Ont under höger revben kan annars vara gallsmärta!? Vanligt att man får ont av det under graviditeten... Eller är det bara korta stunder?

• Xara

Min första bebis låg i säte (med rumpan nedåt) och körde upp sin skalle i min lever/galla ! Det var inte roligt... usch! Men jag utvecklade en 'sned' tillvaro där jag gick böjd hängande åt vänster, så att säga ! Ta upp din smärta med bm för säkerhets skull, det kan ju vara något annat som spökar oxå .

• Gizzie

jag ringde o prata med min sjukgymnast idag för jag har vriden skolios, vilket trycker in den högra sidan av bröstkorgen bak i ryggen så jag trodde att det var det som spökade.. men då sa sjukgymnasten att det är bebisen som ligger högt upp o trycker på.. jag har ont konstant hur jag än försöker ligga eller stå.. om jag nyser får jag tårar i ögonen, känns som att smärtan sitter i revbenen.. ska ta o ringa BM nästa vecka..vet inte hur jag ska stå eller ligga så jag slipper ha så ont =(

• Teskedsmamman

Det blir bättre sedan när bebis sjunker ner... men det gör skitont (om det nu inte är gallsten)

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Gizzie

men ifall det skulle va gallsten skulle de inte svida när man kissar? eller vad finns det mer för symtom?

nu tror jag att det är bebisen som trycker på men blev lite orolig

• xenaa

är inte det njursten som gör ont när man kissar???

gallsten får du ont av efter att du ätit något som irriterar. som stark mat, fet mat.

hoppas att de löser sig

♥Är i v.39 - BF 16 juni - 8 dagar kvar♥
  • juncia82

jag hade med så runt i den veckan, de är livmodern som är större på högersida som ligger o trycker på revbenet, ganska vanligt de..de va min BM förklara för mig. de ända man kan göra är att ha en kudde bakom ryggen så de skjuts ut, då sitterna bekvämare med.

• Carla82

Till mig sa de också att det var bebisen som tryckte att det var maginfluensa och jag vet inte allt...tills de en månad efter förlossningen upptäckte på akuten efter ett alldelesfruktansvärt anfall att det var gallsten som många har nämnt här.

Att det svidet när man kissar är INTE ett symptom.

Symptomen är outhärdlig smärta/tryck under/bakom höger revben som kan sprida sig som ett bälte runt ryggen även det främst på höger sida. Man kan även må illa och kräkas. Avföringen (ursäkta detaljerna) kan dessutom ha en annan färg grå/svart. Observera att jag skriver KAN. Anfallen varar allt ifrån 10 min till 12 timmar.

Mitt tips är att kolla upp det...det är ett enkelt ultraljud där man kollar levern och gallblåsan. 70% av befolkningen har gallsten utan att veta om det men de allra flesta har inga symptom av det. Just graviditet är en vanlig symptom framkallare.

Jag önskar att någon hade tagit mig på allvar tidigare så hade jag sluppit många smärtfyllda och ångestfyllda (för jag visste inte vad det var) anfall. Under graviditet har de en förmåga att tycka att man sjåpar sig och bryr sig inte om att kolla.

Det är inte farligt så länge stenarna inte orsakar en inflammation (då får man hög feber), bara smärtsamt...men kan enkelt hjälpas med smärtstillande.

• Carla82

Xenaa: Det behöver inte heller vara mat som framkallar det. Vissa upplever att viss mat kan framkalla anfall. Tex grönt äpple, grön paprika, gurka, bönor, ägg, stekt mat och så vidare.

I mitt fall har det ingen betydelse tex. och forskning har inte heller visat att det ska ha någon betydelse men de säger att om man upplevet att det blir värre av vissa saker ska man undvika dem.

I samband med tex grav. är det en hormonell fråga. Hormonerna påverkar produktionen av kolesterol vilket stenarna är uppbyggda av om ni förstår hur jag menar. Måste poängtera också att grav är endast framkallare av syptomen, de allra flesta hade redan stenar utan att veta om det.

TS:Hoppas det blir bättre och lycka till med allt! Grattis till bebisen också!

• Millami

här e en till som kännt sådär nu tredje dan i sträck..
    vet int om ja ska kontakta läkren eller om ja ska vänta å ringa min bm på månda...

ha haft njurstensanfall förr, å problem me d, å pågrund av dem sku ja operera bort bisköldkörtlarna som producerar för mycki kalcium eller nåt sådant..men operationen blev uppskjuten pågrund av att jag blev gravid...

• Carla82

Just det glömde en sak till: Precis som du säger TS är det inget som lindrar smärtan, sitta, ligga, stå osv det gör lika ont hela tiden...tom att andas gör ont. Hoppas för din skull att det inte är detta. Men på den ljusa sidan kan jag säga att det är nästan 1½ år som jag inte har några anfall. De försvann rätt fort efter förlossningen.

• Gizzie

jag blandade visst ihop njursten o gallsten..
    ska ringa min BM på måndag o kolla vad hon säger, när man är gravid o blir sjuk verkar dom skylla allt på gravititeten fast att man är sjuk i sig eller hur jag ska säga..
    det har fortvarande inte gått över, men men får hoppas på det bästa.. tack för alla svar =)

Svar på tråden fruktansvärt smärta vig högra revben..