• somanjot

Solkräm till 9 månaders?

Är det ok att ha solkräm till barn under året? Hörde mig för på apoteket och dom sa att man skall vänta tills dom är över året. Men det är ju inte heller bra då man inte kan gå ut överhuvudtaget. Visst har jag tunna heltäkande kläder och solhatt, men när det är så här vart vill jag klä henne i en tunn klänung. Ge tips.

• Svar på tråden Solkräm till 9 månaders?
  • m3ssy

Bamses solkräm med solskyddsfaktor 30 på Apoteket innehåller bara fysikaliskt solskydd. Det andvänder jag till min 11-månaders dotter, men försöker att undvika att ha henne ute i solen när det är som varmast.

• Li79

Min BVC sköterska sa att det är jätte viktigt att smörja in dom i ansiktet o om det är nått ställe man inte kan täcka med kläder.. Köpt apotekets egna som inte innehåller några kemikalier, men Bamses ska oxå vara bra!
    Min som är 9 mån.

¨¨¨¨ August, mitt hjärta.¨¨¨¨
  • Mamma J

Har också en kille på 8 månader, som smörjer in med ACOs vit flaska med gul kork och elefant.
    Den använde jag till min äldsta också, det var samma sak då,apoteket sa till mig att han inte skulle vara i solen osv., men det är ju omöjligt.

• lilla trollets mamma

Från ett år har jag hört att solkräm är ok, innan dess ska man försöka hålla sig i skuggan och täcka så mycket det går med kläder. Men har inte pratat med apoteket, har fått den informationen från bvc.

• AL79

Har också bamses till min 10 månaders

Mamma till Alexander född 15. augusti 2006
  • Pochahontas

Man ska INTE använda solkräm innan barnen är ett år! Besked från apotek och läkare. Solskyddskläder och/eller skugga är de som gäller.

Don't be so busy making a living that you forget what you are living for...
  • Miffomorsan

OM barnet måste vistat i solen är det naturligtvis bättre att smörja in än att inte göra det. Använd solkräm med hög solskyddsfaktor som har bara fysikaliskt filter, smörj på rikligt och försök skydda så mycket som möjligt med tunna kläder. Det går på så sätt att hålla en liten baby kritvit även om man bor vid havet som vi gör!

• hellgren

Jag var på bvc idag och hon hade nyss varit på ett möte angående detta med solskydd till barn under året. Där var läkare, apotekspersonal, bvcsköterskor o.s.v. Den största anledningen till varför man hör att man inte ska använda solskydd är för att föräldrar tror att då är det okej om barnet är i solen, men så är det inte. Barn under ett år ska vara i skuggan, men det är helt okej att smörja med fysikaliska solkrämer. När det gäller kemikaliska solkrämer så ska det undvikas då barnet inte kan bryta ner det kemikaliska.

• jessipessi

men sen e det inte så himla lätt o hålla en 9 månaders i skuggan hela dagen särskilt inte om amn har en vilding som jag kan inte ens gå i affäreer utan att hon vill ta sej fram på egen hand jag använder nivea solkräm 30 for children står det o där står ingen ålder eller nånting..

• BabeGrl

Har i USA sager dem att man kan satta pa solkram pa barn nar de har natt 6 man, de finns dock en speciell for just barn och om nu Bamse har en sa tror jag nog att du skall kunna anvanda den, men se till att ha solhatt ocksa sa skyddar det ju ocksa.

• Lalune2

Solskyddskräm på de ställen på kroppen som inte är skyddade är det som gäller, se www.growingpeople.se.

Hemsidan är godkänd och rekommenderas av BVC. De som skriver där är kunniga läkare m.m. Jag har hört att Bamses är bäst, så den använder vi.

Kan man få hoppa över trotsåldern...?
  • Minimilian

Köpte Niveas för barn spf 40 som jag använder på min 9 månaders men man kanske ska prova Bamses då? Viktigt är att smörja in med MYCKET kräm!!!!

♥ Milian 060910 ♥
Svar på tråden Solkräm till 9 månaders?