• aman

Namn som får en att tänka på en vara... hur hemkt är det?

Vår yngsta dotter är en månad och vi börjar bli less på att kalla henne bebisen eller lillasyster men kan inte bestämma oss för ett namn. Vårat favoritnamn är tyvärr inte längre bara ett namn utan har blivit namnet på en matprodukt. Om ett barn hette t.ex Siba, hur illa är det? Skulle folk bara tänka på företaget eller blir barnet namnet till slut, vad tror ni?

• Svar på tråden Namn som får en att tänka på en vara... hur hemkt är det?
  • Jonna S

Vad ska hon heta? Findus, coop eller Samsung?

• Ekorrfamiljen

Just Siba är väl inte så illa. Däremot tänker jag enbart på margarin när jag hör Flora och Milda. (Även Matilda..)

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Lequisha

Nja, jag tänker på varuhuset eller en katt, typ simba.

• Pysselmusen

Vår son heter Felix och jag tänker inte på att det är ett mat märke. Allt beror väl på vilket namn ni valt. Om det sticker ut eller är "normalt".

• Amita

Vilket namn tänker ni på det är lite svårt att svara innan man vet det eftersom det är olika från namn till namn.

• aman

Hmm, namnet är Kelda. Som en mycket skön och snygg tjej som jag känner till heter. Varit mitt favoritnamn i många år och plötsligt kom den där jäkla "vad gör du när världens snyggaste namn gör jobbet" reklamen och min äldsta dotter fick ett helt annat namn istället. Nu står vi här igen, och vågar inte ta steget den här gången heller Så jäkla fega, men det känns så jobbigt om hon kommer få problem pga vårat felaktiga val.

• Lilla Lillan

Måste erkänna att det låter väldigt konstigt att kalla någon för Kelda (pga av reklamen såklart) vilket är synd på ett ganska fint namn trots allt.

• Amita

Visste inte ens att Kelda var ett namn förutom på produkten men enligt scb så heter tre stycken det i förnamn i Sverige, jag tänker dock inte på reklamen men på Kelda (produkten)

• Ekorrfamiljen

Milda, Flora & Kelda.. Tja, varför inte? Ganska gulligt namn, Kelda alltså. Efter ett tag tänker man nog mer på tösen än produkten!

**Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Saara
    Jonna S skrev 2007-06-07 22:29:43 följande:
    Vad ska hon heta? Findus, coop eller Samsung?
  • Skumpis

Namnet blir såklart endast barnamnet till slut. Men bara för er som känner barnet. Jag skulle gissa att alla första gången hon presenterar sig ändå skulle koppla till varunamnet. Åtminstone så länge namnet är ovanligt. Det är ju annorlunda med tex Felix som många heter och som är ett etablerat namn.

Det är svårt att välja namn. Vi tog också tid på oss. Ta det som känns rätt för er! Lycka till!

• Mamma till tre kottar

Jag tycker namnet Sibylla är jättefint - men det går ju inte att namnge sitt barn till DET!

• Leonor

Hfag tycker att ni ska ta kelda!

• Gabriella S

Ogillar. Jag tänker jämt på varumärket när jag hör t.ex. Flora, Milda, Nike och Felix.

Ibland kan jag tycka att det är synd när ett företag "tar över" ett namn, som faktiskt har varit ett fint pojk- eller flicknamn innan. Exempel på sådana namn är Mercedes och Sibylla. Det vore ju HELT omöjligt att ge sin dotter något av de namnen idag.

Svar på tråden Namn som får en att tänka på en vara... hur hemkt är det?