• filurar

Karensdag vid läkarbesök

Jag har fått en tid hos en läkare som jag måste ta, de fick ett återbud med kort varsel. Det innebär att jag inte kan vara på jobbet alls imorgon (skulle väl hinna vara där någon timme eller så, men inte mer, eftersom tiden är mitt i en kort arbetsdag, det är lång restid till jobbet och måste passa busstider o.s.v.). Ska jag då sjukanmäla mig från jobbet och får en karensdag, eller gäller något annat än det vid läkarbesök? Får jag i så fall betalt för tiden, fastän jag inte jobbar, och behöver bara nämna att jag ska till läkare till min arbetsgivare?

Det är inte så att jag är oumbärlig på jobbet (ingenting faller för att jag är borta en dag), och jag har månadslön (alltså inte betalt per timme jag jobbar).

Någon som vet vad som gäller och hur jag ska anmäla detta?

• Svar på tråden Karensdag vid läkarbesök
  • Barbabok

Nekj du får inte betalt för frånvaro, om inte din arb.givare har sagt nåt särskilt för detta (en del är generösa).
    Du får kolla vad som gäller på just din arb.plats.
    På min gäller 1h för läkarbesök som jag får betald ledighet, resten får jag ta av komp. och annat.

• carola1977

Säger som föregående, prata med din arbetsgivare för det är olika på olika arbetsplatser.

• jenn06

jag var tvungen att ta semester, eller byta med någon arbetskollega eller 1 karensdag. Kolla med din arbetsplats..

• filurar

Jag har kollat med facket, och enligt avtalet har man rätt att gå från jobbet (med bibehållen betalning) för akuta läkarbesök. Jag mejlade min arbetsgivare i alla fall och frågade om jag skulle sjukanmäla mig eller om något annat gällde. Fick inget svar, men får väl prata med dem på måndag.

• Jalapeno

regleras exakt i kollektivavtalen som det nog finns en kopia av på ditt jobb

• filurar

Ja, precis. Jag fick det ganska bra förklarat av facket, men det är fortfarande en tolkningsfråga. Hur som helst har jag trevliga chefer, så det ska nog inte vara något problem. Undrade mest om jag skulle ringa och sjukanmäla mig i morse eller inte. Nu gjorde jag inte det, utan mejlade chefen istället. Tack för alla svar!

Svar på tråden Karensdag vid läkarbesök