• Kejo

Fruktbanta - artikel i Aftonbladet

Är det möjligt (och nyttigt) att köra en fruktdiet, som Aftonbladet skriver om?
    Bara frukt och grönt (nåja, lite kött blir det väl till middagen) under 2 veckor.
    Egentligen är det kanske ingen skillnad på denna "diet" från andra hälsosamma dieter, kanske är skillnaden bara att fokus ligger på frukt och bär?

vet ej tillräckligt om kosthållning för att kunna genomskåda en diet så ge mig gärna synpunkter på denna metod.

www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1088145,00.html

• Svar på tråden Fruktbanta - artikel i Aftonbladet
  • Kejo

Inga kommentarer eller synpunkter?

• Trynträ

Usch så äckligt att bara äta frukt. Då skulle jag hellre leva på grönsaker. Men jag kan tänka mig att det funkar ett tag för man vill ju liksom inte äta om man bara får frukt.

• Tintomara

Du går säkert ner om du bara äter frukt och grönsaker. Men du måste fråga dig hur du ska äta efter dieten. Då måste du lära dig mer om kost eftersom du i längden inte kan äta på det sättet. Mitt tips är att du hellre går med i deras viktklubb då du får lära dig att äta på ett vettigt sätt och gå ner i vikt.

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • Pokergirl

Det enda jag tänker på är att det är väldigt mkt socker i frukt vilket inte är bra om man ska gå ner i vikt. Ska läsa artikeln och återkommer!

• Pokergirl

Nu har jag läst på och om man vill gå ner mkt ska man i princip bara äta frukt och grönskaer. Inga kolhydrater och inga proteiner alls. Då är det ju självklart att man går ner i vikt men hur orkar man arbeta på en sådan diet?

• Kejo

Tack för era svar.
    Kanske ska klassa denna artikel som ännu en löpsedel som enbart syftar till att sälja lösnummer, snarare än att presentera emn vettig diet.

• mytol

jag vet att frukt och grönsaker ökar ämnesomsättningen och äter man bara utav dessa så får man en optimal förbränning hela dagen.

Börjar själv med denna diet imorgon.... Får se hur det går, jag ser det lite som en utrensningskur.

• Förhoppningar

Jag tror inte på sådan här dieter för att "snabbt" gå ner igen. Oftast går man upp allt och kanske mer där till när man slutar dieten.

Det man behöver göra är att istället ändra sin livsstil. Äta sundare ALLTID. Annars kommer man med största sannolikhet att åka upp och ner som ej jojjo i vikt. Och det är skadligt för kroppen.

Byt livsstil istället för att dietbanta. Det är mitt råd.

• Pokergirl

Jag tror också man behöver lite protein för att orka. Själv hittade jag precis en metod som heter fat smash diet som bygger på att man dom nio första dagarna äter grönsaker, frukt, vegetariskt protein, lite råris och havregryn. Därefter introduceras mer livsmedel. Detta är en väldigt fettfattig metod men ger fortfarande energi och näring. Jag är inne på min fjärde dag och mår toppenbra, följ mig gärna i bloggen!

• Kejo

Pokergirl;

Spännande, har aldrig hört talas om den dieten.
    Låter som ngt för mig, jag behöver riktlinjer samtidigt som jag får i mig mat som kan tuggas ordentligt.
    Ska absolut läsa in mig i din blogg.

• fenomena83

Visst sjutton funkar den dieten, men även en diet som innebär en chokladkaka om dagen funkar ju också *tss*

Alltså ner i vikt går man ju men det kan ju inte va bra för kroppen.
    Vi behöver både fett och protein för att överleva! Speciellt protein!

En diet som utesluter protein tror jag inte på öht, varenda jäkla diet nu för tiden innebär ju ett EXTRA proteinintag, då proteinet är det allra viktigaste för kroppen, och proteinet bränner ju fettet.
    Dessutom; utan protein - inga muskler. Och då kan man ju tänka efter hur pigg och alert man lär bli.

Nej, det var nog det dummaste jag läst om!

• Kejo

fenomena83;
    hehe, jag förstår hur du reagerar.

Kanske min ts är lite otydlig, jag refererade till menyförslagen men dessa når manbara om man har Aftonbladet Plus så alla har kanske inte läst detta.

För den som vill "leva sundare och kanske gå ner i vikt" ges följande lunchråd (middag typ likadan):
    Fyll halva tallriken med grönsaker innan du lägger på varmrätt och pasta, ris eller potatis. Men var försiktig med grönsaker och sallader med dressing.

• fenomena83

Men det är ju precis som tallriksmodellen. Inget farligt med det, bara bra...

Jag tänkte mest på att det skulle va en väldigt korkad diet att bara äta frukt & grönt...
    Men det va alltså inte det som va tanken

Kejo skrev 2007-06-14 18:01:08 följande:
    fenomena83;hehe, jag förstår hur du reagerar.Kanske min ts är lite otydlig, jag refererade till menyförslagen men dessa når manbara om man har Aftonbladet Plus så alla har kanske inte läst detta. För den som vill "leva sundare och kanske gå ner i vikt" ges följande lunchråd (middag typ likadan):Fyll halva tallriken med grönsaker innan du lägger på varmrätt och pasta, ris eller potatis. Men var försiktig med grönsaker och sallader med dressing.
  • Kejo

fenomena83;
    Vid närmare eftertanke så har jag inegen aning om vad den där artikeln försökte säga.
    Jag gick väl på dragplåster-rubriken helt enkelt

Svar på tråden Fruktbanta - artikel i Aftonbladet