• cissi9

Läkemedel mot tvångstankar?

Min dotter på 8 år som har aspergers syndrom har
    också tvångs-symtom. Om hon kommer få en separat OCD diagnos är inte klart än, annars kommer det rymmas under asperger-diagnosen.
    Nu har jag läst i ett amerikanskt asperger-forum om en medicin som ska hjälpa mot tvång, egentligen en medicin mot depression men ges mot tvång också. Den heter flevin (fluvoxacin)eller liknande i Sverige och jag undrar om någon här känner till den? Finns det någon här som har barn som medicinerats mot tvång? Jag skulle gärna vilja veta vad ni har för erfarenheter av det i så fall.

• Svar på tråden Läkemedel mot tvångstankar?
  • Tillförsikt

Har en 10-årig dotter med ADHD-diagnos som sedan 1 år också fått diagnosen OCD. Sedan januari i år mediceneras hon med Zoloft. Min dotter var under jul och i januari helt invalidiserad av sina tvångstankar och tvångshandlingar och det fanns inget annat alternativ än att låta henne behandlas med Zoloft. Vi har parallelt fått KBT (kognitiv beteendeterpai) genom BUP. Inledningvis fick hon en del biverkningar, såsom krypningar, insomningssvårigheter. Den positiva effekten har varit enorm. Hon fungerar idag, kan gå i skolan, leker med kompisar etc. Hon har lite kvar av tvångshandlingar och tvångstankar, men det är en oerhörd förbättring. Biverkningarna har nästan helt klingat av. Tog vid senaste besöket hos barnpsykiatrikern upp att jag noterat en beteendeförändring i negativ riktning. Hon har släppt på en del sociala koder/spärrar. T ex ett försämrat bordsskick, kan säga saker i sociala sammanhang som är uppseendeväckande, ett allt för närgånget sätt att närma sig andra människor. Läkaren kände inte till någon forskning kring barn och SSRI-behandling som yttrat sig på detta sätt. Däremot kan vuxna som sätts in på en hög dos SSRI-preparat få dessa biverkningar. Läkaren hade en hypotes om att hennes "nya beteende" också kan bero att hon under lång tid varit "fångad" i sina tvång och att hon nu känner på friheten av att vara mindre tvångsmässig. Jag har nu även börjat ge min dotter Eye-Q, främsta skälet är att undersöka om det kan ge effekter när det gäller hennes ADHD-problematik. Har även någonstans läst att det kan ha positiv inverkan på OCD.

• cissi9

Tack för svar!
    Vad hoppfullt det låter. Min dotters psykolog har bett mig fundera på hur jag ser på medicinering. Hon har både asperger, adhd, tourettes och en mild utvecklingsstörning. Som jag nämnde så har hon rätt mycket tvång, men inte så att hon blir invalidiserad av det. Jag tror dock att hon lider en del av det för hon har så väldigt mycket negativa tankar och ser bara problem med allt, orosmomenten är oändliga för henne. Det skulle vara så skönt om hon kunde få hjälp att "stänga av" dessa negativa tankar till viss del.

• MaNiMi

Zoloft som gäller här med..och konstant kbt-aktig träning.
    Här kommer tvången som i skov så ibland svårt att avgöra om det blivit något bättre med medicinen eller om han bara har en lugnare period just nu.

• bellanbus

Lider själv av mild OCD och har provat Zoloft, det är helt underbart!!
    Har en väninna som säger samma sak om Zoloft, det är faktiskt en helt annan värld för en när man tar Zoloft...

Dock vet jag inte hur det fungerar på barn...

(har varit medicinfri nu i 5 år, KBT gjorde tricket på mig!!!)

• MaNiMi

KBT är väldigt bra och den bästa långsiktiga lösningen, men tyvärr alldeles för få inom landstingen som praktiserar sånt.
    Ännu svårare att få tag i någon som är inriktad på barn.
    Vilket ju är synd, för tvång är ju inte precis något som går att enbart sitta och prata bort..

• bellanbus

Jag tror (vill tro) att KBT kommer att växa under den närmsta tiden och bli allt mer vedertaget och tillgängligt eftersom det visar sig vara så enormt effektivt!

• cissi9

Tack för era svar!
    Kbt pratades det om i början av min dotters utredning så jag skulle kanske ta upp det igen när vi träffar doktorn nästa gång. Hur går sådan terapi till? Tränar man vissa saker med sitt barn då, för att träna bort tvångshandlingar och tankar?

• Tillförsikt

KBT går ut på att man på olika sätt exponeras inför det som man är rädd för. Min dotter tvättade händerna tvånsmässigt. Kände sig kladdig. Vi fick i "läxa" att göra något "kladdigt". Hon fick baka chokladbollar. Under tiden som hon bakade satte jag äggklockan. Efter någon minut frågade jag henne med hjälp av en skala hur det kändes. Efter ytterligare några minuter frågade jag igen osv. Målet var att hon så länge som möjligt kunde "stå ut". Hon lärde sig på så sätt att den obehagliga känslan faktiskt klingar av. Denna övning går att göra på en mängd olika sätt. Min dotter vill gärna att jag ska försäkra henne om olika saker. JAg har fått i läxa att i så stor utsträckning som möjligt inte försäkra henne. Metoden är väldigt konkret och man jobbar med det som är. Det är faktiskt lekfullt. Om du inte redan gjort det, så rekommenderar jag dig www.ananke.se. Det är föreningen för tvångssyndrom. Där finns en mängd läsbara tips, bla på litteratur om KBT.
    Lycka till!

Svar på tråden Läkemedel mot tvångstankar?