Har en 10-årig dotter med ADHD-diagnos som sedan 1 år också fått diagnosen OCD. Sedan januari i år mediceneras hon med Zoloft. Min dotter var under jul och i januari helt invalidiserad av sina tvångstankar och tvångshandlingar och det fanns inget annat alternativ än att låta henne behandlas med Zoloft. Vi har parallelt fått KBT (kognitiv beteendeterpai) genom BUP. Inledningvis fick hon en del biverkningar, såsom krypningar, insomningssvårigheter. Den positiva effekten har varit enorm. Hon fungerar idag, kan gå i skolan, leker med kompisar etc. Hon har lite kvar av tvångshandlingar och tvångstankar, men det är en oerhörd förbättring. Biverkningarna har nästan helt klingat av. Tog vid senaste besöket hos barnpsykiatrikern upp att jag noterat en beteendeförändring i negativ riktning. Hon har släppt på en del sociala koder/spärrar. T ex ett försämrat bordsskick, kan säga saker i sociala sammanhang som är uppseendeväckande, ett allt för närgånget sätt att närma sig andra människor. Läkaren kände inte till någon forskning kring barn och SSRI-behandling som yttrat sig på detta sätt. Däremot kan vuxna som sätts in på en hög dos SSRI-preparat få dessa biverkningar. Läkaren hade en hypotes om att hennes "nya beteende" också kan bero att hon under lång tid varit "fångad" i sina tvång och att hon nu känner på friheten av att vara mindre tvångsmässig. Jag har nu även börjat ge min dotter Eye-Q, främsta skälet är att undersöka om det kan ge effekter när det gäller hennes ADHD-problematik. Har även någonstans läst att det kan ha positiv inverkan på OCD.