• Weird One

Jordgubbar till en 9-månaders?

Ja, som titeln lyder.
    Kkan man ge jordgubbar till en 9-månaders bebis?
    Jag blev så osäker.
    Hur gör ni andra?

Här har jag inget vettigt att säga, men man ska ju ha sidfot!
  • Svar på tråden Jordgubbar till en 9-månaders?
  • agtiwi

Vad jag vet så rekommenderas det att man inte ska göra det.

• Johanna Louise

Japp, min bäjbi är sju månader och han fick svenska jordgubbar igår. Inga problem, se upp bara för de kan bli prickiga pga att de inte tål jordgubbar.

• Johanna Louise

Man kanske inte behöver ge en hel kartong... men en gubbe att gnaga på tror jag inte är några problem.

• Johanna Louise

Man kanske inte behöver ge en hel kartong... men en gubbe att gnaga på tror jag inte är några problem.

• Johanna Louise

• Zaria

Ja det är ok, du behöver ju inte ge massor men prova en eller ett par och se om han reagerar med tex prickar.Alla barn reagerar inte på det.

• Weird One

Jag har för mig att man som gravid inte ska äta för mycket jodgubbar.
    Men visste inte hur det var med småbarn.
    Jo hon ska få smaka lite.

Igår åt hon persika, och det var gott vill jag lova.
    Kladdigare bebis får man leta efter

Här har jag inget vettigt att säga, men man ska ju ha sidfot!
  • Cilla71a

Det finns ju efterrätter med jordgubbar i, tror det är från 6 mån & det har jag gett min son, han har även fått tugga på en gubbe men han verkar inte vara överkänslig. Man får prova sig fram helt enkelt.

• PiceaX

Varför inte? Det finns inga rekommendationer mot det, och det finns t o m barnmatsburkar med jordgubbar från låg ålder.

Rekommendationerna som finns är att testa att sluta äta jordgubbar om man ammar och barnen får utslag. Men får de inga utslag går det bra att äta dem då också.

• BabeGrl

Man skall inte ge barn jordgubbar forran de ar 12 manader, pga deras magar inte klarar av matsmaltningen och att det ar mer risk for allergier.

• Serina
    BabeGrl skrev 2007-06-08 20:36:18 följande:
    Man skall inte ge barn jordgubbar forran de ar 12 manader, pga deras magar inte klarar av matsmaltningen och att det ar mer risk for allergier.
    Struntprat. Så här säger livsmedelsverket:

"Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.

* Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift.
    * Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn.
    * Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren."
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV#Frukt

Inget om jordgubbar alls!
Svar på tråden Jordgubbar till en 9-månaders?