• Anonym

Vem får bo kvar i hyresrätten vid skilsmässa?

En nära anhörig till mig funderar på skilsmässa då hon ej mår bra i sin relation. Hon och maken har en hyresrätt i Stockholm, båda står på kontraktet. Hon har veckopendlat till deras landställe medans han har varit i princip permanentboende på landstället. Om de skiljer sig vem får då på kvar i hyresrätten? De har inga gemensamma barn, endast vuxna barn sedan tidigare äktenskap.
    Vad kommer hända? Någon som vet? Tack för hjälpen

• Svar på tråden Vem får bo kvar i hyresrätten vid skilsmässa?
  • Birgitta2

Man brukar säga att det är den som behöver den bäst som får lägenheten. Förr var det ofta så att om man hade barn, så fick mamman lägenheten eftersom det ytterst sällan var pappan som fick vårdnaden.

Nu är det så att dina anhöriga inte har några hemmavarande barn och då är det svårare.

Jag tror helt enkelt de antingen får byta lägenheten till två mindre (varsin lägenhet), eller själva komma överens om vem som skall stå på lägenheten. De kan också kontakta hyresvärden och försöka komma före i kön. Berättar man orsaken brukar de inte vara omöjliga.

• Anonym

Precis, den som behöver den bäst ska ha den om man inte kan komma överrens... även ekonomi, arbete etc kan spela in  vad gäller möjligheten att köpa en ny bostad.. Men är de jämställda i det avseendet så är det bara att komma överrens om en lösning som t.ex. den brigitta2 föreslog med byte.. I bitterhet och strid vill man inte alltid komma överrens med även utan barn har man genom att en gång valt att leva ihop ett ansvar gentemot den andre när man går isär..

• Anonym (TS)

Nu ligger lägenheten i innerstan så det där med att försöka kontakta världen för att gå före i kön är en bra idé men jag har tyvärr svårt att tro att det kommer funka. Min anhörig är den med lägst inkomst och landstället var henns makes innan de träffades så hon äger bara en liten del av det.Någon annan som vet?

• Anonym (TS)

Värden ska det va såklart

• Anonym

Rekomendera dom att genast skaffa advokat och ordna upp allt det juridiska. Då får dom alla svar och allt blir rätt med en gång.

• Anonym (TS)

Jo, jag vet att de kommer att behöva skaffa advokat, men saken är den att jag ville veta lite vad som sker med bostaden vid en ev. separation. Detta är en sak som oroar min anhörig och som gör att hon inte vågar ta steget som det ser ut nu. Någon som vet? Det jag fiskar efter är tex att hon egentligen är den enda som har haft sin huvudsakliga hemvist, eller vad det nu heter, i hyresrätten men inte han (se tidigare inlägg). Borde inte det gå att hävda?

• Birgitta2

Anonym (TS) skrev 2007-06-08 15:46:59 följande:

Jo, jag vet att de kommer att behöva skaffa advokat, men saken är den att jag ville veta lite vad som sker med bostaden vid en ev. separation. Detta är en sak som oroar min anhörig och som gör att hon inte vågar ta steget som det ser ut nu. Någon som vet? Det jag fiskar efter är tex att hon egentligen är den enda som har haft sin huvudsakliga hemvist, eller vad det nu heter, i hyresrätten men inte han (se tidigare inlägg). Borde inte det gå att hävda?
    Jo, det borde funka. Men det krävs juridiska kunskaper. Jag tycker att hon borde kontakta en jurist för ett samtal. Det behöver inte bli så dyrt. Och dessa frågor är nog ganska vanliga skulle jag tro.
  • Anonym (TS)

Ingen med lite juridiska kunskaper i forumet idag? Mvh

• Anonym

Om lägenheten ligger i innerstan och inte är för liten utan kanske en 3a... så borde det gå att få igenom ett byte till 2 st mindre lägenheter.  Finns ju par som flyttar ihop och lämnar 2 lägenheter och vill ha en större istället.  Men inga garantier finns ju för ett likadant läge dock.... men eftertraktad tror jag definitivt den är. 
    Min dotter bytte sin lägenhet, stor mot liten... funkade jättebra

• Anonym (TS)

Tack för alla svar. Byte är nog inte heller aktuellt, åtminstone inte till två lägenheter eftersom detta är en etta. Jag tror att hennes chans är att försöka få den aktuella hyresrätten. Någon som kan något i sakfrågan?

• Anonym

De får nog försöka medla. Vem har störst behov av lägenheten? Vem vill helst bo där? Om han bor mest på lantstället kanske han vill bo kvar där? Om han äger större delen av lantstället kanske hon kan lösa ut honom? Annars måste han lösa ut henne eller så får dom sälja och fördela pengarna. Har hon råd att bo kvar i lägenheten med bara en inkomst?

• Anonym (Juristen)

Är visserligen inte helt uppdaterad på familjerätt men vem som har bott i hyreslägenheten mest/minst är inte relevant i sammanhanget. Vid en bodelning får man inte ta upp en hyresrätt som tillgång eftersom att värdet inte kan realiseras på den vita marknaden. Eftersom att hyresrätten ligger i centrala Stockholm bör det vara lätt för makarna att på laglig väg byta sig till två mindre lägenheter. Vad gäller landstället kan det ingå i bodelningen underförutsättning att 1. inget äktenskapsförord finns mellan parterna 2. mannen inte ärvt den med villkoret att det skall förbli hans enskilda egendom 3. om mannens borgenärer skulle bli lidande av att den faller på hustruns lott i bodelningen dvs att mannen minskar sina tillgångar på ett sådant sätt att borgenärerna riskerar att inte få betalt (då kan man få riva upp bodelningen igen) 4. mannen levt i sk oskiftat bo med sina barn, dvs att hans förra hustru dött och att någon bodelning mellan honom och hans vuxna barn inte kommit gjorts. Vid en skillsmässa har parterna alltså en ganska långtgående avtalsfrihet så länge 1-4 inte föreligger!

• Kriya

Det bästa vore nog om hon genom ett ombud går in till tingsrätten och begär en bodelningsförättare, samt kvarsittanderätten till bostaden tills bodelningen är klar.

Vid en bodelning lär hon tilldelas bostaden eftersom sambon har visat att han har tillgång till ett annat boende (lantstället) innebärande att hon är den som bäst behöver lägenheten. Dessutom har hon lägre inkomst än han, vilket gör att han har lättare att få tag på ett nytt boende.

En bodelning kostar några tusenlappar, men det är det ju värt om hon får loss bostaden. Eftersom deras kommunikation kring detta verkar ha gått i stå, behöver hon säkerligen hjälp av ett ombud för att komma vidare i frågan.

Det som kan hindra henne från att få bostaden är om han av någon anledning stod ensam på kontraktet först, dvs om bostaden inte skaffades för gemensamt bruk.

Svar på tråden Vem får bo kvar i hyresrätten vid skilsmässa?