• Bambi Tinuthiel

Förbereda sconessmet?

hej!

kan man göra klart sconessmet/deg några timmar i förväg och sedan baka ut som vanligt?

tack på förhand!/sofie

• Svar på tråden Förbereda sconessmet?
  • Dino78

Den som jag gör står det att man ska baka ut direkt och direkt grädda. Men det är nog olika från recept till recept.
    Det jag gör tar bara typ 5 minuter att göra deg på.

DIF i själ och hjärta
  • Citronmeliss

Bakpulvret kan inte blandas med vätskan (smöret o vattnet) i förväg, men det andra kan blandas...

• Frostizz

Du kan visst göra degen i förväg..
    sorry citronmeliss- du har fel information.
    Bakpulvret verkar först i värme inga problem att göra degen i förväg. o i scones är det kall vätska.
    jag brukar göra som så att jag gör degen på kvällen o bakar ut dom till kakor på bakplåtspapper o ställer dom i kylen över natten. på morgonen är det bara att dra på ugnen o grädda av dom. ta ut degen från kylskåpet då du sätter på ugnen så hinner dom bli lite tempererade. fungerar hur bra som helst. Du kan göra så m kakdegar oxå. tom lägga kakdegar i frysen för att ta fram vid ett senare tillfälle.
    är bagare till yrket om d var någon som undrade.
    lycka till

• Mistyday

Bambi Tinuthiel skrev 2007-06-08 15:48:11 följande:

hej!kan man göra klart sconessmet/deg några timmar i förväg och sedan baka ut som vanligt?tack på förhand!/sofie
    min kompis till och med fryser in degen i bullar så hon kan enkelt stoppa in och grädda =)
Svar på tråden Förbereda sconessmet?