• Anonym (hmm)

Litet lån = pinsamt??

Är det fler än jag som tycker det är pinsamt att be att få tillbaka små summor man lagt ut/lånat ut?
    Har en vän som är skyldig mig 100 kr för en gemensam måltid, tycker inte jag ska behöva be om pengarna, men av erfarenhet vet jag att h*n är dålig på att lämna tillbaka saker h*n lånat, oavsett om det är pengar, ett paket ägg eller borr.

Trodde jag skulle få pengarna genast, men icke sa nicke, klarar mig utan pengen, men den skulle sitta fint ändå då vi har dålig inkomst just nu.
    Känns så sniket samtidigt då den här människan jämt pratar om hur kass ekonomi han har, vilket säkert kan stämma, men var samma tjafs då h*n var sambo, så man vet ju inte vad man ska tro, men finns iaf råd till att spara åt barnen.

Så varför tror ni jag tycker det är pinsamt att be om att få pengarna, skulle ni tycka att nån var sniken om de bad att få igen en hundring du lånat?

• Svar på tråden Litet lån = pinsamt??
  • MoonFlight

Det heter ju: Låna inte ut mer än du har råd att förlora...
    Men jag tycker att det är en heders sak, lånar jag av någon även om det bara är en 10 så frågar jag alltid om dom vill ha tillbaka alt ger tillbaka den (beroende på vem som ska ha den).

Tycker andra ska göra likadant.

• MamaKajsa

jag skulle ha svårt att be om en hundring .....men jag skulle inte ha några problem att vid nästa gång ni gör nåt ihop säga typ "ja, det här betalar väl du, med tanke på hundringen jag inte fått tillbaka ännu"

• JM76

Om du vill säga till på ett "diskret" sätt kan du ju nästa gång ni fikar tillsammans t ex säga "jag betalade ju senast så du kanske kan ta båda nu?" eller nåt liknande. Då blir det inte så pinsamt för henne som om man rakt ut säger "du har glömt att du är skyldig mig pengar" och man slipper den jobbiga situationen.

• Anonym (hmm)

Är nog som du säger moonflight, det är en hedersak, vet inte hur många ggr jag bett om att få igen saker, kan som sagt vara allt från en borr, en bok till nycklarna som hör till grinden, h*n tappat bort sin.

Har börjat säge nej då h*n ringer om "lån" av matvaror, vet jag inte får igen och nu är vi nog uppe i 2 matkassar.

• Flippan71

Jag skulle aldrig drömma om att låna pengar av någon och sen FRÅGA om de ville ha tillbaka dem. Har man lånat så har man, punkt. Förr hade jag såna himla problem med att be om att få tillbaka pengar när jag hade lånat ut, men nu har jag märkt att de flesta människor är rätt petiga och säger till direkt att man är skyldig. Så jag skäms inte alls för att be att få tillbaka mina pengar längre. Framför allt inte eftersom jag märkt att de som är petigast är de som själva inte betalar så snabbt.

JAG betalar naturligtvis alltid tillbaka innan de ens hinner be om det

• Fru U

En summa på hundra spänn skulle jag påminna om det är så att personen inte bjuder igen den istället så att säga

Bland mina vänner så har vi aldrig koll på vem som betalar vad vid vilket tillfälle, vi resonerar som så att det brukar jämna ut sig i slutändan

Live and let live
  • Anonym (hmm)

Flippan71, är rätt "skoj" att lyssna på h*n ibland, kan sitta och beklaga sig över att någon lånat något tex 5 cigg och inte lämnat igen samma dag som dom lånat.
    Brukar ofta vara undanflykter då man ber att få igen, har inte tid leta reda på borren, har inga pengar hemma osv

• Anonym

Nästa gång när ni är ute tillsammans nämn att du betalade sist och att hon kan stå för den här måltiden !

• Anonym (hmm)

Att bli bjuden kan jag nog glömma, h*n kan vara väldigt petig då det gäller dennes pengar/saker och det är inte bara mig det lånas av utan av andra med, tror nästan h*n fyller skafferiet på det viset i perioder, 1 burk svamp här, krossade tomater där osv

Svar på tråden Litet lån = pinsamt??