• Zaria

Vad har skrämt katten???

Hej

Hade en katt i 5 år en riktigt cool hankatt som inte var rädd för mycket.
    När jag flyttade till en större lägenhet längst upp pallade han inte att vara innekatt, han skrek och kastade sig från balkongen och slutade äta, så runt jul flyttade han till mina föräldrar för att leva som den utekatt han var.

Han trivdes som fisken i vattnet,jagade små djur,gick upp i vakt och trivdes med livet i övrigt kändes så bra att se honom glad igen.

Nu de sista dagran har något skrämt honom,han håller sig bara på tomten och de få grannar som finnas tycker väldig mycket om honom, men han har blivit rädd, helt stirrig, ser sig för, vänder sig om,lyssnar och beter sig väldigt stirrigt.

Eftersom mina föräldrar bor vid skogen skulle jag tippa på att ett djur skrämt honom, men vilket?
    (Han reagerar inte på människor men har blivit väldigt vaksam och stissig)

Hos mina föräldrar finns vad vi vet mink? Kan de ge sig på en katt? Vesslor? Iller? Bor en vildiller i deras trädgård.
    Grävling, men går de på katter? Har för mig att katter brukar hålla sig undan grävling.

Han är inte skadad eller dyl men väldigt nervös från att vara världens "tuffaste"

Vad kan det vara?

• Svar på tråden Vad har skrämt katten???
  • Zaria

Kan tillägga att han fyllde 6 år i April.

• kaksmulan

Det låter ganska mystiskt faktiskt! Varken iller eller andra liknande går på katter (både katterna och och dessa djur håller sig borta från varandra). Räv kan vara ganska bra på att skrämmas. Men min kattgubbe låter sig inte skrämmas av rävar (har faktiskt sett KATTEN jaga iväg en räv från vår tomt en gång...)

Men om katten har blivit mycket personlighetsförändrad kan det bero på att han är sjuk på något vis. Eller att han har ont och blir därför rädd då han vet att han inte kan försvara sig... Bäst att kolla upp honom helt tycker jag!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Zaria

Kaksmulan: De har kollat upp honom, inget fel på honom mer än att han blivit så rädd och ängslig.

Tänkte också på räv, å andra sidan har vi aldrig sett någon i trädgården men de kan ju ha missat den.

Min granne har tamiller som är hos mig mycket, de kan vara riktigt tuffa mot katten och småtykna (har kvar helbrodern till den rädda katten)

Dessutom kan jag tänika mig att Olle som katten heter hade kunnat hoppa på en mink eller iller om han kände för det, han jagar tom fiskmåsar och Trutar trots att de attackerar så ger han sig inte.

Behöver ju inte vara så att illern eller minken hoppat på honom utan att han han hoppat på den och fått sig en omgång eller dyl.
    Som sagt han anser sig ju själv vara en ganska ball kille, fräser tom på hästen när hon går ut, inte för att hästen bryr sig men spela Allan går ju bra =)

*funderar*

• Zaria

Hur är det med Grävling, haft sådanan hos föräldrarna under altan som hunden reagerade på, nu i vår har ingen sett någon, men det finns gott om grävling. Å andra sidan tror jag tom Olle borde ha aktat sig för en sådan och hade han blivit biten hade det ju synts

• Perry the Platypus

Stackars kissen

Det är nog egentligen egalt vad som skrämt honom; det viktiga är ju att han återfår självförtroendet. Kanske kan husse och matte vara med honom lite mer i trädgården några dagar så han får hjälp med att återta sitt revir?

Jag är den bästa mamman för ditt barn.
  • kaksmulan

Ja, hade han fått stryk av en grävling hade han nog inte överlevt! De biter som en schäfer har jag hört.

Även om det varit mink eller iller som han blivit så skrajsen av så borde han bära märken av slagsmålet tycker jag nog. Inte blir en katt SÅ rädd av en mink eller iller så han börjar reagera mot andra ljud också. Nä, det är något annat som är fel. Jag är ganska övertygad...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Zaria

Cisselina: Ja de är ju med honom nästan hela tiden, nu under sommaren är de ute nästan jämt och påtar eller bara sitter, och han är verkligen katten som har koll på gården, vem som kommer, vem som går,vem som öppnar dörren osv.

Lite lustigt hur speciellt min mamma som vaskydde katter gick med på att ha honom,numera pratas det mer om Olle än om barn barnet =)

Skall ge det lite tid, men det förvånar mig inte om något djur gett honom en omgång, för han är nästan onaturligt kaxig.

• jannajamtland

Grävling kan ge sig på katt, hade en hankatt som blev biten för massa massa år sen, men han klara sig och fick bara sy, varit ovanligt stor katt.

Han kan ju ha blivit påkörd lite lätt, alltså bara nuddad, fastnat i något ute och blivit skraj efter det

• Zaria

Kaksmulan: Å andra sidan, kanske rent av att bli jagad av en grävling skrämt honom?
    Han är inte skygg för människor utan har snarare velat vara inne hela tiden och tytt sig mer till mian föräldrar än tidigare, men han är nervös över allt som prasslar och allt om kan tänkas smyga på honom, men som sagt han är förmodligen inavlad och beter sig i mångt och mycket inte som en katt skall tyvärr, samma med brorsan men där handlar det mer om att han tror att han är "människobebis".
    Olle var knepig redan som liten.

Skall åka hem så fort jag får ledigt från jobbet och kika till honom.

• Zaria

Jannajamtalnd: Funderade också på det, fast han borde veta att bilar knappast smyger sig på honom, även om han aldrig bott vid en bildväg vet han ju att bilar inte smyger sig upp på honom på en gräsmatta, eller så överskattar jag honom =)

Svar på tråden Vad har skrämt katten???