• Snart fyra

Vad ska blodsockret ligga på?

Var hos läkaren i eftermiddag pga av bl.annat yrsel. De tóg en massa prover, ett av de var blodsocker. Det togs 4 timmar efter måltid o låg på 7 och någonting. Läkaren sa att det låg på gränsen, någon som vet vad det ska ligga på. Är livrädd för att ha fått diabetes. Ska tillägga att jag fick barn för 10 veckor sedan, gjorde glykosbelastning vid två tillfälle men de proverna var perfekta.Kan det verkligen ändra sig så snabbt?
    Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Vad ska blodsockret ligga på?
  • susye

när jag fick min diagnos diabetes typ 2 för 2 år sen skulle jag ah 3 värden över 8 för att få diagnosen

• Brustablett

mellan 4.5 - 6.2 (inom medicinavdelning på sjukhus)

• Makaronipuss1

Vi har ovanstående värden som jag skrev hos oss inom primärvården. Arbetar som diabetessjuksköterska. Men det kan ju vara så att man har lite olika värden i olika landsting..

• Snart fyra

Hej makaronipuss1, räknas mitt som fastande o kan det skifta så fort som från graviditeten tills nu?

• Linusina

Jag vet inte vad gränsen för vanlig diabetes ligger, men i mitt fall där jag nyligen testat mig för graviditetsdiabetes ligger gränsen på 7.0, jag själv låg på 7.1.

Men som sagt den kan vara skillnader...

?Ett hjärta som älskat är alltid ungt?
  • gambia90

Jag har haft 5.0 under hela min graviditet och min bm säger att det är perfekt.

• Billabong

Till mig sa de att allt under 8,6 var helt okej!
    Vad konstigt att det skiljer så mycket...

• Linusina

snart fyra

Be din bm om en glucosbelastning, är gjort på 2 timmar så vet du

• CherryGirl

Min sambo är diabetiker och värdet på en "normal" person utan diabetes ska ligga mellan 4,7 och 7,8.
    Sedan är det kanske annorlunda under en graviditet..

• Linusina

De kanske är mer obeservanta på en tidig höjning i en graviditet kan jag tänka mig, hade grav.diabetes  med min son med o ligger nu och svajar, fast jag håller tummarna på att jag kan hålla det i schack den här gången...

Fast får gå på extra kontroller samt kommer få göra om glucosbelastningen en gång i månaden

• Roots

Jag är lite orolig, låg strax under sju vill jag minnas, men hade ätit frukost en timme innan.
    Kan träning hjälpa till att hålla en obotlig gottegris på säkra sidan tror ni?

• Linusina
    Roots skrev 2007-06-09 18:23:20 följande:
    Jag är lite orolig, låg strax under sju vill jag minnas, men hade ätit frukost en timme innan. Kan träning hjälpa till att hålla en obotlig gottegris på säkra sidan tror ni?
    Regelbundna promenader och strikt kost kan hålla det i schack, men dock är det ingen garanti. Blodsockernivån ska inte hamna över 7 på fastande mage sedan kvällen innan, sen får man ta ett blodprov på morgonen därefter dricka en glucoslösning och två timmar senare åter ta ett blodprov. Under de två timmarna ska man inte röra på sig i någon större omfattning, annars kan provet vara missvisande.
Svar på tråden Vad ska blodsockret ligga på?