• 1991

Klippa klor på en vansinnig katt?

Har en snart 3 årig hona som för inte så jättelänge sedan fick en kattkompis. Dessa två verkar fungera rätt okej tillsammans men det är ju fortfarande lite si och så med humöret på den äldsta katten..

Nu har klorna på 3 åringen växt som ogräs och de MÅSTE verkligen klippas. Vi har försökt flertal ggr men bara lyckats få någon enstaka klo klippt, sedan går det bara inte..
    Stora kissen blir rent utsagt skitförbannad när vi försöker klippa klorna nu för tiden (förut tyckte hon ju inte heller om det, men då GICK det iallafall att göra med lite tålamod).
    Nu fräser, biter, naffsar, sprattlar och ger hon sig ifrån konstiga jamningar som hon inte brukar göra.

Vad ska man göra liksom? Klorna måste ju klippas annars får hon ju ont tillslut, men det är i princip omöjligt nu sålänge man inte vill få en klo i ögat eller djupa bitmärken i handen.

• Svar på tråden Klippa klor på en vansinnig katt?
  • målvakten

har ni en klössbräda åt henne?
    Då kan dom slita ner klorna själva.

Men vill ni ha trimmade klor på henne så klipp en i taget när hon sover. Trötta ut henne innan och sen när hon vilar/sover klipp klorna.

• 1991

målvakten

Jo, vi har en klösbräda som hon använder flitigt.
    Men klorna blir ju långa ändå..
    Tror inte det går att klippa när hon sover, då vaknar hon ju bara.
    Men kan ju alltid försöka..

• listo

Linda in henne i en handduk så att bara en tass sticker ut. Då sitter hon stadigt och kan inte klösas.

• Cerdrica

Ta någon till hjälp, linda in henne i ett badlakan och klipp men inte för långt in för då blöder det.

• bellanbus

Sista utvägen är ju att gå till veterinären med henne så de ger lite lugnande o klipper klorna...men det kostar ju lite...

Jag vet hur det är dock inte med kloklippning men min ena hona (4 år) håller på sådär när man ska kamma henne, och hon är långhårig...så det är jättejobbigt, min mamma får komma hit o göra det ibland för katten är extra förtjust i henne av ngn anledning

• Zaria

Handuk?

Kan verkas styggt mot katten, men det är smärtfriare att sätta fast katten hårt i en handik och klippa alla klorna på 5 min mot att bråka flera gånger om dagen.

Är det riktigt riktigt behövligt att ta alla klorna på stört kan du få lugnande utskrivet men för det kärvas att katten är helt omöjlig och att klorna akut måste klippas.
    Men får ni klippt klorna en gång kanske ni kan ta det lugnare i fortsättningen och ta en om dagen?

Vart bor ni? Kanske någon kunnig från FL kan hjälpa?

• Ch Belair

Ja handduk är alla tiders det känns jättegrymt mot katten, att "hålla fast" han i en handduk, men då går det fort iallafall.

• 1991

Första gången vi testade med handduk gick det faktiskt bra,
    Niki var ju förbannad till tusen men klorna blev iallafall klippta.

Nu idag testade vi igen och då funkade det inte alls,
    Hon drog in tassarna under handduken hela tiden och tjorvade sig loss och sen fräste hon så fort man kom i närheten efter det.
    :/

• BiBiMueMue

ts..du måste prata snällt och vara bestämd med henne när ni lindar om henne i handduk medans ni klipper.Ha bara en tass ute och böj ner resten av duken så hon itne sprattlar eller tar sig ut.Håll om henne hårt och schuuscha henne och smek hennes panna som en bebis och säg snälla saker.Vi gjorde så med vår katt när den var liten sen när tiden gick klippte vi inte honom på flera månader,då hade han glömt hur hela klippningen gick till och började fräsa och försökte att bita mig men jag kämpade emot och klippte det jag hann med.Lät katten lös sen efter 2 timmar lindade om katten igen och klippte tills alla klor var gjorda.Ge katten belöning när du har klipp för då uppfattar den som nåt bra.Så gör vi med vår katt.

Lycka till!!

• BiBiMueMue

fånga henne uppifrån sen ta upp henne med ryggen till ditt bröst och linda om hela kroppen så att hon inte kan röra sig.Håll om henne hårt och ta ut en tass i tagen medan du gömmer de andra.Practise makes perfect !

• logg81

Jag använde örngott till mina katter... det funkade ganska bra med dom... kanske e värt att testa...

• Joplin86

Från början då vi klippte klorna på våra katter var det ett jäkla bråkande och jamande på dem..Men sen ställde jag fram deras godisskål framför dem så att dom kunde se skålen..sen fick dom en godis för varje tass...Och om dom började bråka så ställde vi bara undan skålen och lät katten gå utan godis..
    Sen efter det så sitter dom alldeles stilla...Funkar hur bra som helst:)

• Birgitta2

Vi har klippt klorna sen katterna var 12 veckor gamla. De rör sig inte ur fläcken förrän de vet att de är klara. Lugnt och skönt.

Men om din katt är otrevlig när du klipper så gör som ovanstående sagt. En person sitter med katten, omlindad i handduk, med kattens rygg mot personens maga. Den andra personen tar fram en tass i taget och klipper i lugn och ro. Viktigt är ju att aldrig klippa i pulpan. En gång räcker för att få en katt med kloklippningsskräck.

Svar på tråden Klippa klor på en vansinnig katt?