• shaddy

min pojke 2 år, har gula tänder!!!

min pojke som är nyss fyllt två år, har fått gula tänder, bara den undre halvan, och den övre halvan, den mot tandköttet, så det synd tydligt. Jätetkonstigt, så små barn med så nya tänder, då ska de väl vara vita! Han äter bara godis / dricker sött en dag i veckan, och vi är självklart noga med att bortas hans tänder, inte alltid helt lätt men det går. Vi har egen brunn men inte märkt av ngt på vattnet, det var annars en tanke , att det skulle vara ngt med vattnet. Har ngn varit med om ngt liknande?

• Svar på tråden min pojke 2 år, har gula tänder!!!
  • Dahliaer

Har han ätit penicillin nyligen? För det kan ge missfärgade tänder, som tandläkaren kan putsa bort

• kaksmulan

Mjölktänder har inte lika bra kvalitet som "riktiga" tänder, har jag förstått! Sen heter de just mjölktänder för att de har samma färg som mjölk dvs lite blå-gula. Jag tror inte att det är någon fara men om ni är oroliga så kan ni ju boka en tid hos tandläkare för att få höra vad ni kan göra åt saken...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • shaddy

tack för era svar.. ja han har ätit penicellin mot en öroninflammation, men det var så här innan det med.
    Tänderna är vita och fina på en halvan liksom, och påd en andra är de gula,
    ska ringa tandläkaren på måndag och be om en tid!

• Mickan 81

min liam har som en gul fläck på sin tand, såg det när den växte ut. när jag var hos tandläkaren så sa hon att det kunde komma från när han låg imagen å tänderna bara var som små geleklumpar. jag kanse var sjuk då de bildades eller åt dåligt sa hon å då kunde det bli så på tänderna.

Har de vuxit ut så eller blivit så??? för om det blivit så nu så är det väl inte samma som min liam har.

• shaddy

nej de harinte vuxit ut, för de var alldeles vita från början, det har kommit nu sista månaden på en gång! Konstigt!

• linus

Det är inte beläggningar då?
    Som liksom går att skrapa bort  t ex?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias & Nelly ♥¸.?°´¯) ♥
  • lycklig adoptivmamman

är det i underkäken på insidan? då kan det vara tandsten och beläggningar.

• Cordeliae

Vår son är två år och blev för några månader sen kallad till tandhygienist. Då tittade jag lite extra noga på hans tänder - som vi borstar varje kväll och morgon. De var till hälften gula och till häl.ften vita! Vi kom på att trots att vi borstade noga så tänkte vi inte på att borsta "framsidan" på tänderna "framifrån". Jag vet inte om du förstår hur jag menar men vi borstade bara "tuggsidorna" och trodde att vi nådde hela tänderna eftersom de är så små. Kanske kan det vara så med er?

Det tog några månader men nu är hela tänderna vita.

• Muppet

vi har samma problem med vår dotter. Fast hon har liksom en gul rand på tänderna i överkäken, ser ut som om det vuxit ut så. för vi borstar väldigt noga och har alltid gjort 2ggr om dagen. Plus att hon borstar hos dagmamman. Ändå så har hon så konstigt färgade tänder. och där jag borstar "mest" är det mest "ränder". någon som har likande?

• smulan76

vi upptäckte likadant på Isac när han var 2 år, var hos tandläkaren men det var bara ofarlig beläggning, man var ju orolig för karies. Så det enda rådet var att borsta överdrivet noga på just det stället och sen blev det bättre.

Svar på tråden min pojke 2 år, har gula tänder!!!