• TGIF

Skall få en gammal lekstuga som behövs målas om - vad måste jag tänka på?

Skall få en gammal lekstuga som behövs målas om - vad måste jag tänka på? Hur vet jag hur mycket jag måste slipa/skrapa? jag vill måla den i en annan färg, när man väl har slipat/skrapat, kan man bara måla över den gamla färgen?

Hur högt ovan marken skall den stå för att undvika fukt? Kan den stå på sådana där 4-kantiga markplattor?

• Svar på tråden Skall få en gammal lekstuga som behövs målas om - vad måste jag tänka på?
  • Venusmannen

Tvätt först med målartvätt, och skrapa/slipa sedan bort så mycket som möjligt av den gamla färgen. Är det trä som verkar skadat så måste det ju bytas. Sedan är det bara att måla på nytt. Välj gärna en oljebaserad grundfärg, och slutmåla sedan med en akrylatbaserad utefärg.

Kan den komma upp 10 cm från marken är det bra. Det finns ju cementstenar/lecablock man kan använda. För att undvika fuktvandring från stenen till trät, så lägg en bit takpapp mellan.

• TGIF

Tack så mycket!

Lekstugan kommer i helgen, sen så är det väl bara att sätta igång..... Kan man köpa bara ett par bitar takpapp?

• Venusmannen

Det finns smalare varianter av takpapp, som då kallas för syllpapp. 15 cm x 10 meter kostar 90 kr på ex. www.byggmax.se

Har du någon i närheten som nyligen bytt tak, så har de säkert lite spillbitar liggande annars.

Svar på tråden Skall få en gammal lekstuga som behövs målas om - vad måste jag tänka på?