• NailPolish

HJÄLP! Åt fisk tilllunch igår... Gravid..

Det jag ville beställa till lunch var slut igår så jag tog en panerad torskfilé! Efter att jag ätit hälften så började tankarna gå runt om att det kanske inte är OK!?
    Ringde till vårdguiden och sjuksköterskan visste inte riktigt heller. Hon surfade in på livsmedelsverkets hemsida och läste därifrån. Dock stod inget om just torskfilé.
    Men hon sa att all odlad fisk var ok och att jag nog kunde fortsätta äta upp maten.
    Och det gjorde jag, men inte riktigt allt.

Gick förbi kassan igen sen och frågade var fisken var ifrån.
    Den var INTE odlad och kom från nordatlanten.

Ngn som vet om detta är farligt???

Jag som aldrig brukar äta fisk, varför gjorde jag det nu!?

Är i vecka 8+3

• Svar på tråden HJÄLP! Åt fisk tilllunch igår... Gravid..
  • JAG är BÄST

Vad sa du att du gjort (IRONI)

Ät för bövelen. Du kan inte sluta leva människa bara för att du är gravid.

• Kanelflicka

vilka larm talar du om?

• NailPolish

Jag är bäst: Nu har jag läst din länk. Det var bra info.

Kan lugna mig lite nu.. Tack!

• ThisIsMe

Men snälla TS, inte kan man väl bli nojig över allt?!
    Det är bara insjöfisk samt fisk från Östersjön du bör vara försiktig med, och t o m där är varningarna otroligt överdrivna!

• Kanelflicka

det fanns tv program (jag tror att det var Kalla fakta) som tog up alla dessa larm angående fiske. Det berättades att det hittades högre halter av farliga ämne hos kvinnor men... dessa kvinnor var fiskefruar, alltså åt fisk från Östersjö flera gånger i veckan...

Det är inte farligt att äta fisk då och då... Tvärtom, man borde göra det så att man får in i sig omega syror.

• MooseBaby

Jag har fått veta att ALL fisk förutom insjöfisk typ aborre, gädda etc är ok att äta. Man ska även passa sig för för gravat (te.x gravad lax) då fisken inte är tillagad men v'rms den upp är den oxå ok. Annars är det bara att smaska på.

• NailPolish

Hopplöst att komma fram? Då vet jag inte var du ringer för jag kom fram direkt och ringde vårdguiden dit man SKA ringa när man har frågor.

Ursäkta mig för att jag verkar bry mig om barnet i magen.
    Skaffa dig ett liv.

Anonym skrev 2007-06-09 10:55:02 följande:
    Inte konstigt att det är hopplöst att komma fram på telefon till vården när folk håller på så här! Du tycker inte att du överdriver? Vad tror du kan hända när du äter en liten bit torskfilé - HA HA HA!!!
  • LuMa

Här på Åland får vi äta abborre, gädda, sik och annan fisk så länge man inte äter det alla dagar.
    Äter man en gång per vecka så gör det ingenting!

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • devega

fisk från nordatlanten är det ingen fara att äta. insjöfisk, östersjöfisk samt gravad och icke nyrökt fisk är däremot lite mer ajabaja.

• Anonym

Förstår att du är orolig som nygravid, men faktum är att många bryr sig lite väl mycket om vad de äter när de är gravida. Jag menar en del är så noga med sånt, men röker, dricker och tom använder droger(läkemedel oxå)?!? Det finns få saker som är riktigt farliga för gravida att äta. Det mesta handlar om små risker. Men många tänker inte på att det isf innebär att man även bör avstå från att äta sallad som man inte själv har sköljt noggrant, att man inte bör gräva i rabatter osv, osv.

Man KAN leva normalt trots en graviditet! Råden är dessutom så olika från land till land, att det mest handlar om åsikter. För inte kan det väl bero på i vilket land man äter en viss sak, om den ska vara farlig eller ej?

• maria215

Insjöfisken som gädda, gös, abborre mm får man inte äta pga miljögifter. Stor hälleflundra ska man inte heller äta då den levt länge o kan ha fått i sig en del miljögifter. Men tosk, öring mm kan du äta. Ska ju bara bra att äta fisk under graviditeten.

Svar på tråden HJÄLP! Åt fisk tilllunch igår... Gravid..