• Lady Gaga

Inotyol i förebyggande syfte?

Felicia bajsar hur många ggr om dagen som helst (och hon äter som en häst så det kanske inte är så underligt då.. Flört)
    Men grejen är den att hon, sen hon var 3 veckor, har varit väldigt lös i magen (hon är 6½ vecka nu) så hon blir lätt röd om rumpan.

Är det helt fel att smörja på med inotyol i förebyggande syfte? Kan det skada på något vis?

~Felicia 070424~
  • Svar på tråden Inotyol i förebyggande syfte?
  • Veladis

Nä, jag tror inte det är farligt, men frågan är om det gör någon nytta, i förebyggande syfte?

• Krabbolina

Jag har inga barn själv men jobbar inom äldrevården. Många äldre har ju blöjor och blir lätt röda i rumpan, precis som småbarn antar jag.
    Vi använder inotyol när de äldre är röda i rumpan, jag tror inte att man ska använda det dagligen. Bättre att försöka lufta rumpan så mycket som det går. Puder är bra men då ska de vara torra så inte pudret klumpar sig.

Men som sagt, jag är ingen expert på barnrumpor!

• Joona

Våran dotter har haft jättefin hud sen hon föddes men vi har ändå smörjt på inltyol efter varje bajsblöjbyte! Inotyol är ju vattanavsvstötande, så när bebisen sen kissar så kommer inte kisset åt huden och kan irritera. Det stöter nog bort löst bajs också, så jag skulle smörja, absolut!

• Teskedsmamman

Helammar du? I så fall ska inte inotyol behövas för mjölkbajset skall inte vara frätande i samma utsträckning som vanligt bajs...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Lady Gaga
    Teskedsmamman skrev 2007-06-09 14:05:14 följande:
    Helammar du? I så fall ska inte inotyol behövas för mjölkbajset skall inte vara frätande i samma utsträckning som vanligt bajs...
    japp, jag helammar.
    ~Felicia 070424~
  • Serina

Eftersom Inotyol är bland det sämsta man kan välja för sitt barn ur hälsosynpunkt, skulle jag inte använda det i förebyggande syfte. Vi använder det på vår 8-månaders, men bara när han verkligen behöver det.

Naturskyddsföreningens köpguide:
    www.snf.se/verksamhet/konsument/barnvard-kopguide.htm

• Teskedsmamman
    Serina skrev 2007-06-09 15:23:56 följande:
    Eftersom Inotyol är bland det sämsta man kan välja för sitt barn ur hälsosynpunkt, skulle jag inte använda det i förebyggande syfte. Vi använder det på vår 8-månaders, men bara när han verkligen behöver det.Naturskyddsföreningens köpguide:www.snf.se/verksamhet/konsument/barnvard-kopg...
    Hälso- och/ELLER miljösynpunkt... Den hade en dålig/okänd ingrediens...
    Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • annaknin

Men Inotyol använde personalen på Neo-avdelningen på Danderyds Sjh och de rekommenderade att vi skulle använda det hemma också... Hur farligt kan det vara då?

Mamma till världens bästa Leon, född 5:e april 2007! 1501 gram, 40 cm!
  • Lekeanna

Jag har använt ACO:s baby talksalva på min lilla dotter nästan varje dag och det har funkat jättebra!

• Serina
    Teskedsmamman skrev 2007-06-09 15:46:23 följande:
    Hälso- och/ELLER miljösynpunkt... Den hade en dålig/okänd ingrediens...
    Fast där står ju bara hälsoaspekten (en röd prick). Är det dåligt ur miljösynpunkt också så är det ju etter värre.
  • Anksan

Jag skulle använt bepanthen, ACO baby talc i sådana fall eller hellre silon som verkligen är vattenavstötande. Sedan använda inotyol när rumpan blivit riktigt röd.
    Så går rekommendationerna på apoteket.

• Joje

Alla bebisar som ammas har väl lite löst bajs, eller har jag fel??? Min son som är 8 veckor (och helammas) har löst bajs jämt. Vi använder bara Inotyol när hans rumpa blir röd. Annars luftar vi efter att vi tvättat rent så att det är torrt när vi sätter på blöjan.

• BubbelGuppie

tycker det är onödigt att använda salvor och sånt när man inte behöver det.. varför vänja barnets hud vid att alltid ha salvan?? tycker bara du ska använda det när hon är röd.

Svar på tråden Inotyol i förebyggande syfte?