• lillalotta

Skötsel av pool??

Vi har köpt en uppblåsbar intex-pool på drygt 5000 liter. Måste man ha filtret på? Vi har ingen möjlighet att ha den igång jämt då poolen är placerad så långt från närmsta strömuttag. Det skulle funka om vi kopplar på den bara ibland, men är det nån idé? Hjälper det alls då?

Ska man också ha klortabletter? Det följde inte med några men jag ser att många sätter i såna.

Är det något annat man måste tänka på? Personalen på affären hade ingen koll på nånting.... :(

• Svar på tråden Skötsel av pool??
  • MrsNelson

vattnet lär ju bli äckligt och fullt med bakterier ganska snabbt om ni inte sköter den... Har ni inte klortabletter eller motsvarande så tror jag det blir så ganska fort, alternativet är ju att byta vatten hela tiden..
    Ring till någon som säljer liknande pooler och fråga om skötselråd!

• skorpionen80

Provat med förlängningssladd? Ni vill nog inte bada i vattnet om ni inte har någon sorts rengöring till...

• lillalotta

jag sätter gärna klortabletter, det är inte det, men jag undrar ifall man kan ha bara det och ingen filtrering? om det hjälper. det blir himla opraktiskt med en skarvsladd.

• MrsNelson

jag tror inte det räcker... men jag är ju ingen expert..

• Venusmannen

Filtret måste vara på, annars blir vattnet fort sunkigt.
    En förlängningssladd?
    Gärna kombinerad med en jordfelsbrytare för er säkerhet.

• baby2006

Lillalotta:

Det komme rinte att räcka med endast klortabletter och inget filter.. FÖr att kloret ska lyckas sprida sig i hela vattnet så måste du har pumpen på för att köra runt vattnet..
    Pumpen renar ca 1 kubik vatten i timmen så för er pool krävs det 5 timmar för att vattnet ska renas och helst ska HELA vattenmängden behöva renas 3 gånger/dag....

Sen behöver du inte bara klortabletter utan även chockklor/snabbklor, för när det är varmt väder och man badar mycket så förbrukas kloret fortare och då brukar det inte räcka med bara klortabletter för att hålla vattnet rent..
    Sen skulle jag även rekommendera att köpa test-stickor så ni kan hålla koll på klorvärdet men även ph-värdet i vattnet.. FÖr ph-värdet måste ligga på en bra nivår för att inte alger o bakterier ska börja växa..

Så det är lite pyssel med pool, om man nuvill kunna bada i rent vatten hela sommarne....

Stolt mamma till Ludvig-04 & Ebba-06,
Svar på tråden Skötsel av pool??