• xanni

Crinone progesteronstöd

Hej!
    Gör mitt första IVF och har fått Crinone 8% av min läkare - som inte är densamma som den på IVF-kliniken. Min läkare skrev att jag skulle ta Crinone morgon och kväll medans IVF-kliniken rekommenderar endast en gång om dagen.

Vad har ni blivit rekommenderade?

I morse - efter att ha tagit i går kväll och i morse - fick jag som mensvärk och illmående. Detta avtog efter en halvtimmes vila. Biverkningar av för stort intag av Crinone?

• Svar på tråden Crinone progesteronstöd
  • lonev

Hej Xanni!
    Jag tog två ggr/dag enligt CvL i uppsala.
    Lycka till!

• Ljuva Oktober

Hej,
    Jag tar Crinone 2ggr per dag morgon och kväll.
    Går också på CvL.

Jag hade mycket mens värk 3 dagarna efter ET.
    Tror nog på att kroppen reagerade på Crinonet(gulkroppshormonet).

Kram
    L.O

• xanni

Hmm..ok... Då gör jag nog som min läkare rekommenderar - tar 2 ggr om dagen. Jag tittade igenom databladen för Crinone och det fanns inget skrivet om överdosering nånstans.
    Bäst att ringa och kolla på måndag i alla fall.

På måndag äre dax för ET!

• Flat Eric

Hej crinone-användare!
    Har en fråga: har ni varit med om att det blir klumpar av crinonet, dvs att det klumpar ihop sig och fastnar i kroppen. Igår fick jag ut en konstig klump, med lite blod i och idag har inget kommit ut, dvs inga flytningar heller, tror att allt har klumpat ihop sig och fastnat. (Har känt lite försiktigt och det känns så..)Tar ni det precis före läggdags eller inte? Jag kanske tar det vid fel tillfälle, så att det blir nåt knas. Känns inte riktigt bra och har inte hunnit ringa kliniken och fråga.

• Ljuva Oktober

Jag tar på morgonen strax innan jag rusar iväg till jobbet och på kvällen strax innan läggdax.
    Jag tror inte man kan göra så mycket fel.

Första dagarna av användandet fick jag jätte jobbig svamp som gick över ruvar dag 8 eller 9.

Under dagen känner jag hur Crinonet ibaland rinner ut i trosskyddet, som små gula aktika klegg grejjer (sorry ...)

Personligen tror jag inte att det kan "fastna" i slidan.

Mer vet jag inte.

Kramar
    L.O

• xanni

Efter ytterligare kontroll med både Falun och hemmaläkaren tar jag bara Crinone en gång om dagen. Men de sa att det är viktigt att inte ta det direkt innan sänggåendet, utan en stund innan så det inte lägger sig i slidan som en klump. Man ska gärna gå omkring 20 minuter för att "smörja" in gelet i slidans alla väggar och hörn. Och jag upplever inte att nånting rinner ut, möjligtvis lite torr i mynningen...Fundersam

Papegoja, har du nyss gjort ÄP och ET? Jag har haft lite blod ända fram till igår faktiskt på de där dosetterna som trycker in gelet med och jag hade ÄP 6/6 och ET 11/6.

• Flat Eric

Tack för era svar!

xanni: Jag tar också bara Crinone en gång om dagen. Har hört/läst att det inte finns några belägg för att mer skulle behövas. Skönt att höra att fler säger så, verkar annars vara vanligt med 2 gg/dag. Jag ska nu börja ta Crinone lite innan sänggåendet så att det hinner smörjas in som du sa. Läste på en norsk sida att det inte är ovanligt att crinonet klumpar ihop sig. Läste t.o.m om en tjej som fått ut en klump stor som ett plommon efter några dagar!! Äckligt!!
    Gjorde ÄP 8/6 och ET 11/6 men har inte sett något blod tidigare.

Känner du något??

• xanni

Papegoja, jag känner en massa...men är alltid nojig när jag går och väntar på att få + eller -...
    Det här är första IVF:et och jag vet att rent tekniskt är gravid, men för hur länge vet jag inte... Nervöst och spännande. Progesteronet i Crinonen gör ju sitt till också.

Kom till vår tråd "ruvar i juni"!

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m21568087.html

• Flat Eric

Nu har jag lagt till mig i "ruvartråden", tack för tipset! Ang. Crinonen så känner jag inte att progesteronet ger mig några symtom, hmmm... Vill ändå känna NÅGOT!

Svar på tråden Crinone progesteronstöd