• Pluttis mamma

Gravtest när man ammar?

Hejhej!

Fick en son för 11 veckor sedan och hade sex för första gången igår.. Oskyddat..
    Har liksom inte blivit av att hämta ut p-piller.. :(

Helammar och har inte fått tillbaka mensen..

Kan jag ha blivit gravid igen igår?

Hur kollar jag det? På gravtesten står det ju att man skall kolla efter utebliven mens?

Tacksam för hjälp!!

• Svar på tråden Gravtest när man ammar?
  • strojes

pluttis mamma: Amning är inte ett 100% säkert skydd men till viss del skyddar det ju.
    P-piller får man inte ta så länge man ammar, de innehåller hormoner. Det finns kopparspiral som inte innehåller hormoner och så kondom (det körde vi med mellan graviditeterna). Annars tror jag inte det finns så mycket hormonfritt att välja på tyvärr...

• Hemliga 72an

Kolla 2 veckor efter senaste samlag. Det är säkrast. Lycka till!

• enilorac

Är nog inte troligt att du blivit gravid, men konstigare saker har ju hänt.
    Eftersom man måste ha äl för att kunna bli gravid och mensen ofta kommer ca 14 dagar efter äl, så kan du väl testa 14 dagar efter du hade oskyddat sex ?! Om din äl kommit igång så borde din mens komma inom ca 2 veckor....

Men det är ju inte så vanligt att äl och mens kommer tillbaka så snart efter förlossning.
    Jag fick faktist tillbaka äl och mens efter 3 månader och fick höra att det var ovanligt.

Lycka till !

Kram C och C

• Anonym

Jag äter oxå mini piller...så de kan du skaffa dig...kan du fortsätta äta sedan oxå när du inte ammar om du känner att de funkar bra...

• Gustafsmamma2005

Jag ammade länge och hela tiden fungerade det som ett utmärkt skydd. Blev inte gravid på hela tiden. Blev gravid igen månaden efter att jag slutat amma.

• Lorina

Fick tillbaka mensen ca 3 månader efter födslarna på mina 2 första barn! Helamma dom och käkade minipiller. Det tog 7 månader innan jag fick tillbaka den efter twinsen.

Ammning är inte säker, vet flera som blivit gravida bara 4-8 veckor efter förlossningen. De trodde ammning var säker för det hade de läst.

• Dittrich

jag har samma problem som du och jag gick och frågade.. dom sa att man ska vänta till 4 veckor efter samlaget för att kolla om man är gravid.
    Jag fick barn för lite mer än 6 veckor sen.

Svar på tråden Gravtest när man ammar?