• Nina1982

hjälp! laktosfråga! hjälp!

Vet någon om det är laktos i Hemköps egen potatissallad! Vet att i Rydbergs vanliga är det inte och trodde det inte var i K Salats lätt men det var det! Och vi har bara Hemköps egna! Annars får jag koka potatis till mig. HJälp snälla nån!

• Svar på tråden hjälp! laktosfråga! hjälp!
  • Trogga

Står det att den innehåller någon mejeriprodukt?

För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
  • Myssnuff

Har ingen aning... Tyvärr är det många som har creme fraiche i sina potatissallader. Står det inte vad som är i???

• Pokergirl

Står det inte på förpackningen? Du råkar inte ha några lacrase att ta då så du slipper hoppa över potatissalladen?

• Nina1982

Nej det står bara lättmajuonäs ( rapsolja, vatten äggula, senap, ättika, socketr, salt surhetsreglerande medel (citronsyra), gurkmix (paprika) torkad lök, dill peppar konserveringsmedel E202, E211 stabiliseringsmedel E412, E415, E1414

Kan inte dom här E har inte varit laktosintolerant så länge

• Nina1982

Jo jag har lactrase men åt smörgåstårta idag och det kanske blir för mycket. Men man kanske kan ta hur många som helst på en dag.

• Mollinka

Det är ingen laktos i den enligt innehållsförteckningen! Ät och njut!

• Numminen

Stabiliseringsämnen och konserveringsämnen innehåller inte laktos. Står det inte att det innehåller någon mjölkprodukt (eller mjölksocker) så borde det vara lugnt.

Gällande lactrase (eller laktasin som är billigare) så kan du inte överdosera. Det innehåller bara det enzym du själv inte har i magen och är inte farligt på något vis.

• Pokergirl

Man kan ta lactrase till alla måltider om man måste, så gör jag när jag är utomlands och inte vet vad jag stoppar i mig! Ha en trevlig middag!

• Nina1982

Tack såå mycket alla! Har letat ihjäl mig på nätet i över en timme och så skriver man här och får svar på en gång! FL:are är bäst!!! Nu ska jag bara vänta in grillen sen ska jag mumsa i mig!

• Momsie

Förstår inte riktigt, om det inte står att det är mjölk i, så är det väl inte det?
    Eller är jag korkad?
    Du kan ta Lactrase flera ggr om dagen.

E kan aldrig stå för ngt med laktos i, det är färg och konserveringsmedel.
    Rydbergs äter jag själv, men var försiktig med produkter som innehåller vegetabiliskt fett om det inte astår preciserat at det är mjölkfritt, animaliskt fett får kallas vegatbiliskt om det är 30% av den totala mängden.

• Nina1982
    Momsie skrev 2007-06-09 19:27:18 följande:
    Förstår inte riktigt, om det inte står att det är mjölk i, så är det väl inte det?Eller är jag korkad?Du kan ta Lactrase flera ggr om dagen.E kan aldrig stå för ngt med laktos i, det är färg och konserveringsmedel.Rydbergs äter jag själv, men var försiktig med produkter som innehåller vegetabiliskt fett om det inte astår preciserat at det är mjölkfritt, animaliskt fett får kallas vegatbiliskt om det är 30% av den totala mängden.
    Jag vart också förvirrad för på K salat står det inte heller att det är mjölkprodukt men på hemsidan står det att den innehåller laktos. Visserligen den danska men det borde väl vara samma.

Ja har hört om det där med vegetabiliskt fett. Kanske därför jag fått ont i magen ibland att det innehållit mjölk ändå. Tack igen alla!
  • Momsie

Jo, det kan man, har själv gjort det...men då måste man ta rätt många piller, jag tar alltid 2 vid varje tillfälle eftersom jag är absolut intolernat, tog lite för många när vi var i USA nyligen, inte så kul...

Numminen skrev 2007-06-09 19:24:28 följande:
    Stabiliseringsämnen och konserveringsämnen innehåller inte laktos. Står det inte att det innehåller någon mjölkprodukt (eller mjölksocker) så borde det vara lugnt.Gällande lactrase (eller laktasin som är billigare) så kan du inte överdosera. Det innehåller bara det enzym du själv inte har i magen och är inte farligt på något vis.
  • Myssnuff

En fråga hör kanske inte till tråden men ni är många som verkar veta här.... Min man är känslig för laktos, så vi har allt laktrosfritt här hemma. Doch ställer det ju till lite problem ibland när man är bortbjuden (speciellt till mormor som inte förstår att även lite mjölk räcker för att han ska må dåligt...) eller ska ut och resa...
    De här tabletterna man kan köpa, finns de receptfria på apoteket, eller måste man få de av läkaren?

• Momsie

Lactrase t.o.m. : )

Pokergirl skrev 2007-06-09 20:43:09 följande:
    Dom är receptfria och finns på apoteket, heter Lacrase.
  • Myssnuff

Tack! Ska jag gå och köpa dem, så gör det inget om han får i sig lite mjölkprodukt.

• Numminen

Oj, det visste jag inte att man kunde faktiskt! Jag har bara hört att det är helt ofarligt. Vad händer om man tar för många?

Momsie skrev 2007-06-09 19:52:51 följande:
    Jo, det kan man, har själv gjort det...men då måste man ta rätt många piller, jag tar alltid 2 vid varje tillfälle eftersom jag är absolut intolernat, tog lite för många när vi var i USA nyligen, inte så kul...
Svar på tråden hjälp! laktosfråga! hjälp!