• jellona0507

Undulat expert? Behöver lite tips..

Jag har två undulat damer nu. En liten på 14 veckor, och en vuxen på 2år.
    Vad ska de eg. ha i buren? För tillfället har de en massa leksaker, "mat-pinnar", 2 matskålar, 2 vatten automater, flera sittpinnar, fågelbad osv.
    Vad behöver de mer? Vad behöver de inte? De har även en spegel gunga, som de brukar sitta på. Sen har de en "halv spegel gunga", där en kan sitta, fast ingen av dessa bryr sig om den.
    Vill möblera om, men vet inte riktigt vad som ska bort eller så.

Bilder:

Perla & Pippi Perla & Pippi Här bor vi!
    Tryck på bilderna för att förstora dessa.

//busfröet

Minya ska få en lillasyster! 80 dagar kvar till planerade snittet!
  • Svar på tråden Undulat expert? Behöver lite tips..
  • bonnieloveskim

Hej igen!
    Svarade på din förra tråd *ler*

har haft många undulater i mitt liv, uppåt 8-10 st... många när jag var yngre.

Nu är det alldelses utmärkt årsitd att gå i skogen och hitta lite naturliga pinnar till dem, det gillade mina fåglar att de var lite vinkalde ochböjda, det gav ju oxå automatiskt lite att klättra på om man hittade en bra pinne som böjde sig uppåt.
    Dekan röra sig lite annorlunda i buren då det inte blir raka som de köpta pinnarna är.

ta bort halvspegelgungan omde inte bryr sig om den, så kan du ju hänga leksaken med bollar på sidan så de får klättra på gallret för att leka med den och ha lite gott til dem högt upp så de måste klättra om de vill ha lite gott med.

Ringarna med plinga kan ju ligga på botten oxå så kande leka med den, dra runt den, bråka med den eller bara pling ai klockan till varandra.
    iblnad vill de ju visa hur duktiga de är!

Om du tömmer allt i buren och skaffar lite skogspinnar som går kors och tvärs så tror jag att du får många nya infallsvinklar på hur du ska göra.

Söta fåglar föressten!

• jellona0507
    bonnieloveskim skrev 2007-06-09 20:50:48 följande:
    Hej igen!Svarade på din förra tråd *ler*har haft många undulater i mitt liv, uppåt 8-10 st... många när jag var yngre.Nu är det alldelses utmärkt årsitd att gå i skogen och hitta lite naturliga pinnar till dem, det gillade mina fåglar att de var lite vinkalde ochböjda, det gav ju oxå automatiskt lite att klättra på om man hittade en bra pinne som böjde sig uppåt.Dekan röra sig lite annorlunda i buren då det inte blir raka som de köpta pinnarna är.ta bort halvspegelgungan omde inte bryr sig om den, så kan du ju hänga leksaken med bollar på sidan så de får klättra på gallret för att leka med den och ha lite gott til dem högt upp så de måste klättra om de vill ha lite gott med.Ringarna med plinga kan ju ligga på botten oxå så kande leka med den, dra runt den, bråka med den eller bara pling ai klockan till varandra.iblnad vill de ju visa hur duktiga de är!Om du tömmer allt i buren och skaffar lite skogspinnar som går kors och tvärs så tror jag att du får många nya infallsvinklar på hur du ska göra.Söta fåglar föressten!
    Hej!

Åh, vilket super bra tips! Pinnar! Min mamma går mycket i skogen med sina hundar, så hon kan gott plocka med sig en hel del bra pinnar till mina höns!
    Halva spegel gungan har jag tänkt ta bort ett tag nu, men inte kommit så långt!
    Men imorgon blir det storstädning i buren.

Förresten, är den buren för liten för 2 fåglar? En bekant påstod att den var alldeles för liten. Att man helst skulle separera fåglarna och ha de i varsin bur!! Låter ju hel tokigt!

Ska följa dina tips, och ta bort de trista plast pinnarna och sätta dit riktiga pinnar. Ska man skala pinnarna, eller kan de äta på dessa?

Förrsten, bottenmaterial. Vad ska man eg. ha där? I djuraffären sa de sandpapper, de som hade Perla från början hade tidnings papper. Jag har fågelsand + lite snäckskal. Läste någonstans att man INTE ska ha sandpapper..

Tack för ditt svar!
    Minya ska få en lillasyster! 80 dagar kvar till planerade snittet!
  • bonnieloveskim

Jag hade lite olika både sandpaper och riktig sand... mer skräp med riktig sand men jag tyckte den var bättre.
    Dessutom så tror jag att fåglar gillar sand mer.
    De kan ju göra lite mer som de gör ute i naturen då. skvätta och äta sanden och sånt.

vet inte ritkigt om skalade pinnar eller inte..
    man kan ju tänka som så att ute i naturen finns det inga skalade pinnar.. jag kommer inte ihåg alla svaren då jag frågade på zooaffärer för en 20 år sedan tyvärr. Jag vet inte heller hur pass viktig storleken på pinnarna är... men är det naturpinnar tror jag inte det spelar någon större roll, grenarna ute i skogen är ju olika tjocka.
    Det är nog mer vitkigt när man har släta pinnar att man har rätt storlek till olika stora fåglar.

Om de får vara ute och flyga en hel del så är buren i bra storlek.
    Men om de bara är inne i buren fåglar så vore det kanske roligare med en något större bur.
    Men avvakta tycker jag.. gör först om buren.. sedan vänta en tid så kandu se om du märker om de har tråkigt, plockar sig själva eller bara leker med samma sak hela tiden.
    Då kan man ju kanske satsa på en större bur.
    Du får ju ta det efter hur pass fåglarna sysselsäts, inte bara efter storleken.. haha.. du vet det är tekniken den hänger på inte storleken..*ler*
    Kolla oxå så att de någonstans han plats att bre ut vingarna i buren , det brukar de gilla.

En del fåglar fastnar lätt för en spegel och kan bli sittande där länge länge.. undrar vad osm hände orm du intehar någon spegel alls nu när ud har två och inte bara en, då kanske inte den spegelbilden av sällskap behövs.
    Kanske bara en gungpinne...

Varför ha fåglarna i varsin bur? konstigt, undulater är ju flockdjur. De lever ju i superstora flockar och gillar inte ensamhet så bra. de kan tom ha två honor om en blir över eller två hannar om det finns fler hannar. Eller nåt sånt har jag läst någonstans.

varför skulle djur ha annat behov för att de bor i fångeskap förstår jag inte, lite på din egna känsla, den verkar ju riktig tycker jag.

• jellona0507
    GojGoj skrev 2007-06-11 15:39:00 följande:
    Hej!När det gäller sand så ska papegojfåglar absolut inte ha det, det är en förlegad idé då man förr trodde att höns och papegojor skulle ha samma skötsel.
    Räknas undulater som papegoj-fågel? För på ett par sidor jag har varit inne på, stog det att undulater absolut inte ska ha sandpapper, då det kan ge skador på deras fötter.

Nu har jag dock kombinerat sandpapper + sand. Hällde ett tunt lager över pappret, då är det inte lika strävt.
    Minya ska få en lillasyster! 78 dagar kvar till planerade snittet!
  • jellona0507

Nu har jag inrett buren lite. Tagit bort en del leksaker, som bara hängde ivägen.
    Fåglarna verkar gilla det, mer utrymme att hoppa runt på.
    Har även börjat ha de fria i ett rum. Hade bara lite problem med att få IN dom igen! För var tydligen så mkt roligare att sitta på gardinstången och försöka slita sönder gardinerna! men tillslut gick det.

Nyinredda buren Pippi & Perla Birdies
    Nya bilder på buren + mina små höns!

Minya ska få en lillasyster! 78 dagar kvar till planerade snittet!
  • zegra

Undulat är en papegojfågel och skall därför absolut inte ha sand i buren. Grus med ostronskal är mycket bättre. Vad som också är viktigt för undulater är att de har flygutrymme i buren. De skall även ha flygtid utanför buren så deras flygbehov blir tillgodosett. Buren skall enligt de nya lagarna vara minst 70 cm lång, 60cm hög och 45 cm bred.

Här har du en bra länk om undulater.
    undulatsidorna.se/linkse.asp

Svar på tråden Undulat expert? Behöver lite tips..