• Långbenopluto

Problem med soleksem

Jag har STORA problem med soleksem...

Så fort jag vistas för länge (30 min) så får jag stora soleksem på armar och hals/bröst. Detta trots att jag har solskyddsfaktor 30

Jag kan med andra ord inte ta långa promender i solen Fundersam

Jag får jämt sitta i skuggan och är likblek året om.....

Har fler samma problem? Vad kan man göra åt detta? Jag kan ju inte smörja med kortison jämt....

Mamma till Marcus och Isak
  • Svar på tråden Problem med soleksem
  • Jasusu

Jag brukar ha problem med det med.

Denna sommaren så har eksemen inte kommit,men då har jag också solat innan försiktigt en period för att se om jag kan slippa kliandet.
     *peppar peppar*
  • l i l j a

SAMMA problem, mest på armar & bröst. Resten av kroppen klarar sig konstigt nog bra!

Jag har hört talas om nåt man kan köpa på hälsokost som ska vara bra mot soleksem.

Trots mina eksem så solar jag ändå, när huden blivit utsatt för sol ett tag så försvinner eksemen även om det är rätt jobbigt fram tills dess då det kliar utav fasen!

♥ A ♥
  • Cactuz

Har oxå soleksem, men har inte fpått nåt nu, solat ganska lugnt. Men jag vet, det e ett helvete! Speciellt när man älskar att sola! Betakaroten är det många som säger sig bli hjälpta av o ja hade mindre eksem n'är ja käkade det när vi va i Malaysia ! Prova, finns på hälsokosten. Smörj in m kortisonsalva om du fått mycket för att lugna, men va ej i solen med salvan!

• Lin80

Jag har också problem med solexem, dock av lindrigare slag.

Fick tips av en jobbarkompis att D-vitamin skulle hjälpa (eller hjälp, var det A-vitamin?? nåt av dom), hon hade mkt problem, och åt då under hela året och då klarade hon somrarna skapligt.

Även att äta morötter har jag hört ska kunna hjälpa, också det skulle ha något med det där vitaminet att göra.

Har dock inte provat det själv ännu..

• AnnikaEss

Niveas "Caring Sun lotion" SPF 20, har hjälpt mig enormt, har haft minimalt med eksem i två år nu.
    Det kvittar nästan vilken faktor det är, det är kemikalierna som man ska kika på.
    Vi med eksem ska egentligen ha sådant som barn har, dvs enbart fysikaliskt filter... men som sagt, ovanstående solkydd har funkat galant på mig!!!

• LadyK

Hade en arbetskompis tidigare som hade stora problem med detta. Hon fick börja tidigt på våren och "grunda" i någon sorts solarium som de har på sjukhusen. Alltså inget vanligt solarium.
    Hon brukade väl gå 8-10 ggr. Det hjälpte henne i alla fall.

• Playing the angel

Hur yttrar sig soleksem? Jag blir alldeles knölig i ansiktet av solen och det kliar. Kan det vara någon form av det? Så fort jag fått färg blir det bättre.. Förra året köpte jag solskyddsfaktor av något särskilt slag på apoteket och det hjälpte enormt!! Kanske kan vara något?

Si vis amari, ama.
  • Jasusu
    Playing the angel skrev 2007-06-10 04:37:03 följande:
    Hur yttrar sig soleksem? Jag blir alldeles knölig i ansiktet av solen och det kliar. Kan det vara någon form av det? Så fort jag fått färg blir det bättre.. Förra året köpte jag solskyddsfaktor av något särskilt slag på apoteket och det hjälpte enormt!! Kanske kan vara något?
    Precis så där är det för mig men jag får på armarna och lite på öronen.
    Har haft det sen jag var barn.
    Rött,knottrigt och det kliar.
    Peppar peppar så har jag sluppit detta i år..så otroligt skönt.
  • Mörköbarn

Jag har också soleksem. På översidan på händer och fötter, öron och bröst.

Har nån gång smörjt med kortison men tyckte inte att det hjälpte.

Men nu har jag kommit på det som fungerat bäst!! (på mig)
    Jag är ute i solen som vanligt, fast lite försiktigt. När jag sedan kommer in och det börjat sticka och klia så smörjer jag på aloe vera kräm. Det lugnar och gör att prickarna inte sprider sig. Det tar alltså intew bort dom man redan fått men hindrar att det kommer fler, det gör dessutom att det lugnar ner sig. Det ser inte rött och "infekterat" ut utan bara bupplor på huden. Det kliar dessutom inte då!!

Prova, det kanske hjälper på fler

• Cactuz

Ja, hoppas det hjälper! På hälsokosten sa de till mig att käka betakaroten en månad innan jag skulle resa iväg.

• Cocarola

AD-droppar och Betakaroten hjälper till att stärka huden. Imedeen är också generellt stärkande för huden, men dyrt.

Sola solarium i god tid innan solsäsongen hjälper huden att vänja sig i sakta mak. Man börjar med 2 minuter, sedan ökar man på med 2 minuter i taget, med några dagars mellanrum.

• mammacatta

Får jag fråga en liten relaterad fråga?

Hur många av er är "kritvita"? Alltså ljusblonda, ljus hud och blåa ögon? (kanske även ett synfel)

Jag har några kompisar som är sådär, gemensamt för dem är att de lätt skulle kunna vara albino. Om man är det så tål man inte solen alls; det är därför jag frågar.

Såg ett program på TVn om detta: man behöver två albinogener för att bli själv, bara 1 av 4 barn blir albino. Det behöver inte ha funnits nån på 6 generationer som det synts på.
    Så min fundering är om inte det är vanligare här i Sverige än vi tror eftersom ALLA är ljusa här. (dvs man sticker inte ut så mycket som de gör på tex samoa där det är vanligast i världen)

Alla albinos får inte dålig syn och en del märks det kanppt på. Gemensamt var eg bara den ovanliga ljusheten: som ju alla har här.
    (Röda ögon är en myt, man får blå)

Svar på tråden Problem med soleksem