• Niinis

Hur solar man?

Alltså hur solar man på bästa sätt? Jag vill få färg men redan efter 2 timmars solande idag har jag ont och det kliar på huden då jag inte använde solskydd. Men ska man använda solskydd? Blir man brun iallafall? eller ska man ha vanlig kräm? eller nåt annat? hur gör ni ?

• Svar på tråden Hur solar man?
  • jenn06

solar inte direkt. har bikini på mig och håller på ute i trädgården...

• Niinis

jahaa! men om man går ut tex till stranden just för att sola då?

• yin yang

Ja vill du inte riskera bränna dig och få ökade risker att få cancer ska du smörja in dig med solkräm.

• Blue Dragon

Du ska börja med en hög solskyddsfaktor och sen trappa ner. Glöm inte att smörja in efter att du varit ute och solat. Då blir du bäst solbränd.

Älskar mina 3 flickor
  • Niinis

men vad händer då? blir man brun iallafall? kanske tar längre tid då?

• jenn06

okej,då vet jag inte för jag brukar inte sola på stranden :)

• Smajla

Det bästa är ju helt klart att börja mjukt med exempelvis 20 minuter ena dagen, 30 minuter nästa dag, osv så du inte bränner dig eller blir röd med en gång. Då får du förhoppningsvis en fin bränna som dessutom inte flagar. Så behåller du en fin grund för nästa sommar, och nästa sommar..

• MrsNelson

Niinis
    köp brun utan sol istället, då blir du inte röd och slipper cancer

• Lequisha

Du ska använda solfaktor, men hur hög beror på vilken hudtyp du är.
    Har du jättelätt bör du använda högre.
    Men klarar du 2 timmar innan du bränner dig ( som det verkar i TS ) så kanske det räcker med en 8-10 faktor.
    Du blir brun men det tar lite längre tid. Fördelen är att brännan du får är snygg och håller.
    Om du bränner dig får du färg som flagnar direkt och sen är det bra börja om.

Smörj dig med after sun lotion som någon skrev oxå så är det ännu bättre.

• Niinis

men att använda solskydd är bra även om man vill få färg?

• yin yang
    Niinis skrev 2007-06-09 22:43:53 följande:
    men vad händer då? blir man brun iallafall? kanske tar längre tid då?
    Ja det tar oftast lite längre tid att bli brun men vad är viktigast? Att bli brun snabbt eller öka risken markant för cancer och bränna sig?
  • Emeraldy

Självklart ska du ha solskydd Och ja, du blir brun i alla fall Det är ju svårt att säga hur hög spf du måste ha, beror ju helt på vilken hudtyp du har. Jag har väldigt lite pigment, och nu de här underbara dagarna har jag haft spf 15-20 på överkroppen och spf 8 på benen där jag tål mer. Och ja, jag har fått färg

Då du säger att du har fått ont och att det kliar, så tål du ju helt klart inte så mycket sol.

Se till att skydda dig!! Hudcancer är inte att leka med...

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Grannen

Man blir brun även om man använder solfaktor, absolut! Det du slipper är att bli röd och bränna dig. (givetvis kan du bränna dig även med faktor) Sola med måtta-oconet är extremt tunnt just nu!

Svar på tråden Hur solar man?