• Annse71

Hjälp - stor tårta utan nötter/mandel!!

Vi skall snart ha skolavslutningsfest för gatans barn hemma och jag behöver en snabb och lätt tårta som är stoor, gärna i långpanna. Helst skall det inte vara nötter och mandel i botten. Är det någon som kan hjälpa mig, har helt kört fast. Har recept på Brittatårtan med marängbottnar, men vill egentligen ha mer somrig tårta, typ med jordgubbar, kola, choklad och annat som barn gillar!

• Svar på tråden Hjälp - stor tårta utan nötter/mandel!!
  • annaoedvin
    man kan ju lägga hallon,blåbär eller jordgubbar mellan marängbottnarna. Då blir det lite friskare och mer somrigt.
  • Lychee

Har ett superbra recept, men måste leta fram det bara..

Marängbotten med crips flingor, ett lager chokladkräm, sen grädde och sen ringlar man över chokladkräm på toppen. Såå himla god.

Låter den intressant kan jag leta rätt på det, annars gör jag det inte... *slö*

theycallmeamilf.blogg.se - uppdateras flera gånger om dan =)
  • mamje

här är en till som ska fixa tårta till kidsens skolavslutning....tårtan som du hade vargadotter lät supergod! Orkar du så leta gärna upp recept, tack!!!

• Lychee
    Krisptårta à la Vargadotter   Skrattande

Botten:

3 äggvitor
    2 dl strösocker
    3 dl kellogs rice krispies

Vispa äggvitor till skum, tillsätt strösockret lite i taget, vänd sist i flingorna
    bred ut på bakplåtspapper lägg ilångpanna. 150 grader 1 timme.

(vispa äggvitorna ordentligt! Det ska gå att hålla karotten upp och ner!)

chokladkräm:

3 ägggulor
    3/4 dl strösocker
    3/4 dl vispgrädde
    50 g margarin
    100 g blockchoklad

Mät upp gulor, socker o grädde i en kastrull. Sjud under omrörning tills det tjocknar. (det kan gå väldigt fort så ha på mellanvärme) Ta genast av från spisen. Tillsätt margarinet, lite i taget, rör om tills det är helt smält. Likaså blockchokladen. (jag brukar varva, en klick smör, en bit blockchoklad)

Bre på den rumstempererade chokladen på tårtbotten + 3 dl vispad grädde.

Garnering:

smält blockchoklad. Ta med en kaffesked och ringla över.

Om du förbereder dagen före:

ställ INTE in chokladkrämen i kylen!! Ej heller tårtbottnarna..
  • Lychee

Kolla bara så att blockchokladen inte innehåller spår av nötter då, kom jag på 

• Annse71

Tack vargadotter för tipset, ser ju jättesmarrig ut!
    Den är en klar variant för lördagens partaj!!
    Någon mer med förslag?

• mamje

vargadotter....hur många pers är tårtan till? ungefär?

• mamje

Gjorde tårtan i går (förberedde och la ihop allt i dag) och har serverat den idag!! Succe´!!!!
    Tack för receptet, den blir bakad fler gånger!

Svar på tråden Hjälp - stor tårta utan nötter/mandel!!