• Flisis

Fläkt i sovrummet.

Fläkten står och går fram och tillbaka i sovrummet men på första hastigheten och ca 2 meter från tjejens spjälsäng, hon är 8 månader. Likadant i 5 åringens rum fast på golvet.
    Nu slog mig tanken att jag nog hört någonstans att man inte ska använda fläkt till barn. Kan detta stämma och orsak i så fall?
    Termometern står för tillfället på 29grader i sovrummet, och det är ju svinvarmt. Är detta något jag har fått för mig bara eller?

• Svar på tråden Fläkt i sovrummet.
  • Teskedsmamman

Har jag iofs aldrig hört.. våra killar har sovit under takfläkt på full kareta, under somrarna sedan de föddes....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Flisis

Kanske är skillnad på takfläkt eftersom att den blåser över typ..men jag vet inte. Min tankevar att de kanske kan bli förkylda, men å andra sidan så blåser det ju intet rakt på dem utan att det blåserr ju bara lite lätt förbi eller hur jag ska säga.

• Tuffa Viktors mamma

jag har hört att man inte ska dom i rummet när fläkten är på. det är väl antar jag att dom blir förlylda när dom är i drag... men jag vet inte säker..vi låter i allafall våran vara av..

• Teskedsmamman

Våra killar har aldrig blivit förkylda av drag.... Det har inte påverkat dem alls... Jag ska ändå ringa bvc på måndag så jag tänker fråga då... tror det är en bakomliggande skröna...

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Tudor (?) - vecka 34
  • Flisis

Men vi har ju närmare 30 grader i sovrummet, vet int ehur jag ska svalka ner henne då. Kanske borde stänga av den, men vill ju inte att hon ska få värmeslag heller.

• Fille Fjonkan

Vi brukar ha fläkten riktad mot oss (på högsta läget), men så att den aldrig kan svänga rakt mot barnet/barnen. Jag tänker mig att de ändå får svalka av att luften i rummet rör sig utan att de ligger i "direkt" drag...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Kanina81

Frågade BVC om takfläkt och det var helt ok iaf.

• Joje

Vi har ingen fläkt, men vi har fönstret lite öppet i vårt sovrum där vår 8 veckors bebis ligger och sover. Är det fel? Det blir hur varmt som helst därinne om man inte öppnar. I och för sig så ligger han ungefär 2 meter från fönstret och det öppnas åt andra hållet, så han får ingen blåst på sig direkt. Sedan måste ju spjälskyddet skydda honom, eller?

• Flisis
    Puff skrev 2007-06-11 08:05:33 följande:
    Vi har ingen fläkt, men vi har fönstret lite öppet i vårt sovrum där vår 8 veckors bebis ligger och sover. Är det fel? Det blir hur varmt som helst därinne om man inte öppnar. I och för sig så ligger han ungefär 2 meter från fönstret och det öppnas åt andra hållet, så han får ingen blåst på sig direkt. Sedan måste ju spjälskyddet skydda honom, eller?
    Det är nog värre att inte öppna fönstret i denna värmen. Så det gör du rätt i.
Svar på tråden Fläkt i sovrummet.