• Citronsorbet

Ge alvedon när han sover?

Min son på snart 18 månader har haft feber sen i onsdags. I natt vaknade han kl 3 och var brännhet och grät. Ringde sjukvårdsupplysningen som gav rådet att varva alvedon och ipren var sjätte timme (dvs febernedsättande var tredje timme).

Idag har han fortfarande haft feber, men varit ganska pigg på det febernedsättande. Nu fick han alvedon vid 16.30 och ipren vid 20.15, sen vägrade han somna förrän ca 22.30. Då kändes han inte varm. Men det vore ju skönt om han fick sova inatt, så jag funderar på att försöka ge honom en alvedonsupp nu när jag går och lägger mig. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Ge alvedon när han sover?
  • Momsie

Sa verkligen vårdguiden att du skulle varva de två?
    Det ska man ju inte helst göra med vuxna?

Men jag skulle itne ge ett sovande barn en supp, risken är att du väcker honom, låt honom sova och ge när han vaknar, dom brukar vakna när febern stiger och har du tur så har det vänt redan...

• Citronsorbet

Ja, det rådet har de gett mig vid två tillfällen nu under våren. Första gången sa de att man brukar göra så på sjukhus...

Jag vill helst slippa ge honom. Visserligen brukar han inte vara så lättväckt, men jag skulle så klart helst önska att han inte behövde så mycket "piller". Men sen vill jag ju att han ska få sova utan vakna och vara ledsen... Känns som att han har haft feber i en evighet nu...

• Anna i Hult

Om det gått sex timmar sedan förra Alvedonen, och han känns varm, hade jag givit en ny Alvedonsupp. Risken är att han vaknar, men mitt i natten somnar han nog om rätt fort.

• Citronsorbet

Ja, han fick ju Alvedon vid halv fem, så nu har det ju gått 7 1/2 timme sen han fick det. Men bara 4 timmar sen ipren. Men nu har jag iofs inte känt efter om han känns varm. Ska göra det när jag går in och lägger mig nu.

• Citronsorbet

Puff

Nån mer åsikt innan jag går och lägger mig?

• Flisis

Usch jag hade inte gett ett sovande barn en supp. Kunde ju bli värsta traumat med att han senare inte vill ta tempen osv.. Hade väntat till han vaknat eller om han känns väldif´gt varm och du vill ge han så hade jag nog väckt han.
    Lycka Till!

• Citronsorbet

Jag är inte så rädd för att råka väcka honom. Däremot brukar jag tänka att så länge han sover så är det bästa medicinen, i sig. Men det var så jobbigt i natt...

• Momsie

Men Ipren ska man väl inte ge lik aofta per dygn som alvedon??

Nä, avvakta är mitt råd, så länge han sover är han ok...hoppas han mår bra imorgon!!

Citronsorbet skrev 2007-06-10 00:04:57 följande:
    Ja, han fick ju Alvedon vid halv fem, så nu har det ju gått 7 1/2 timme sen han fick det. Men bara 4 timmar sen ipren. Men nu har jag iofs inte känt efter om han känns varm. Ska göra det när jag går in och lägger mig nu.
Svar på tråden Ge alvedon när han sover?