• mamyleine

Hur många dagar i veckan är det "normalt" att träna?

Jag har precis börjat gymma. Den här veckan har jag varit på 2 pass.
    Yoga 60 min.
    Spinning 45 min.

Ska på ett pass med Combat på 60 min om 1 h och 45 min.

Tänkte trappa upp mer mer nästa vecka. Och sett att det finns något jag vill göra varje dag. Allt är i cirka en timme. Är det bra att göra så eller bör man trappa upp sakta? Jag har aldrig gillat att träna förut men efter yoga passet fick jag en kick och vill träna mera.

Någon tränings expert som kan ge mig lite råd?

~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • Svar på tråden Hur många dagar i veckan är det "normalt" att träna?
  • listo

Jag tror inte att det är bra att träna precis varje dag, såvida det inte (möjligen) handlar om lågintensiv träning typ promenader eller så.
    Jag tror att kroppen behöver någon vilodag per vecka, annars riskerar man att få problem med överträning och skador som följer på det när kroppen aldrig får tid för återhämtning.

Om jag var du skulle jag nog satsa på kanske 3 pass och 2 styrketräningspass (om du gymmar på det viset också). Annars max ca 5 pass per vecka.
    Men jag är ingen expert.

• Taffer

Undrar oxå Har nyss börjat lite msått med pilates och cykling och lite sånt. Jag tänker träna varje dag sambon inte är hemma, tycker det är pinsamt när han kan se

• mamyleine

Aha . Oki. Ska kanske fråga lite på gymmet vad dom tycker också. Ska ringa och höra om lite styrketräningspass också.

Combat var kul i alla fall .

listoplisto skrev 2007-06-10 16:06:37 följande:
    Jag tror inte att det är bra att träna precis varje dag, såvida det inte (möjligen) handlar om lågintensiv träning typ promenader eller så.Jag tror att kroppen behöver någon vilodag per vecka, annars riskerar man att få problem med överträning och skador som följer på det när kroppen aldrig får tid för återhämtning.Om jag var du skulle jag nog satsa på kanske 3 pass och 2 styrketräningspass (om du gymmar på det viset också). Annars max ca 5 pass per vecka. Men jag är ingen expert.
    Taffer skrev 2007-06-10 16:36:05 följande:
    Undrar oxå Har nyss börjat lite msått med pilates och cykling och lite sånt. Jag tänker träna varje dag sambon inte är hemma, tycker det är pinsamt när han kan se
    Haha, du är du som jag. JAG gillar inte när folk kollar när jag tränar. Känner mig som en myra i en tom ladugård då *asg*.
    ~ If you think money can?t buy you happiness, you haven?t been shopping in the right stores ~
  • Karpet

För att få ut maxeffekt så ska man gärna vila minst en dag emellan träningspassen har jag för mig.

• Genus

När man har en god grund så tycker jag att en 2-3 ggr i veckan kan vara lagom. Då bibehåller man sina resultat utan att överköra nåt. Det viktiga är att balansera träningen, kosten, sömnen, och övriga vardagen mot varandra så att man mår bra så stor del av tiden som möjligt. Om det räcker för någon med en gång i veckan är individuellt, vissa vill kanske träna mest hela tiden för att det ger mest. Men jag upplever att jag inte känner mig stressad eller överbokad om jag håller mig till 2-3 dagar i veckan. Viktigt är också att det man tränar är roligt! Då fortsätter man ju... //G

• rosablomma

Jag tränar 3 dagar och allt annat är bonus. men varierar. så inte samma delar av kroppen används så det blir vila.. o kombenarar styrkan med kondition.
    räknar raska promenader som "träning". lägger det emellan de hårdare passen

• TisseTiger

Börja med dina 2 gym pass i veckan, lite promenader eller annan lågintensiv träning kan du göra i tillägg. Men lägg ej till för många hårda pass på en gång. Då blir det garanterat bakslag. Kroppen säger ifrån och du kan kanske inte träna alls på några veckor.

• evelgen

Man känner ju själv i kroppen hur mycket den orkar. Om man känner sig sliten eller så ska man vila en eller två dagar.
    Ett annat problem är att om man i början börjar träna fem-sex pass i veckan för att det är så kul, för det är det ju, så håller det inte i längden. Man tröttnar efter ett tag. Det bästa är nog att börja lugnt i början och sen känna efter och trappa upp ju mer vältränad man blir. Annars är det ju risk för skador dessutom.

• lillagryn2

Man kan träna varje dag, men inte samma typ av träning varje dag för återhämtningens skull.

Svar på tråden Hur många dagar i veckan är det "normalt" att träna?