• pratglada tjejen

Förkollärarutbildning!?

Hej!
    Jag går i tankarna på att studera så att jag kan jobba på dagis. Det verkar vara svårt för barnskötare att få jobb nu förtiden (iallafall nya barnskötare) och de flesta dagis vill ha in förskollärare vid nyanställning.
    Dessutom gillar jag planering, och samtal med föräldrar verkar intressant (om man ska säga några småsaker). Att planera vad en grupp barn ska göra för att få stimulans låter som min grej :D.

Jag försöker titta på antagningskrav och hur det är att utbilda sig, om det finns något program att titta på: hur utbildningen ser ut, praktik, hur mycket man är i skolan-just det kanske är svårt att se men praktik och kursplan borde ju finnas. Distansarbete, icke distans... Jag kan inte hitta, fast jag kollar på vhs.se , studera.nu , m.m.! Sedan är det såå svårt att förstå vad programmet heter! det heter ju inte kort o gott "förskollärarutbilning" vad heter det? och heter det olika på olika ställen?

Finns det någon i v-ås som studerar? Programmet verkar inte finnas i v-ås, snälla säg att dte gör det :(.

Vore tacksam för info direkt från er, men gärna mer konkret vart jag hittar svaren också :D Berätta gärna lite hur dte går till och alternativ!

Tack på förhand! Kram/Alexandra

• Svar på tråden Förkollärarutbildning!?
  • Tildamamman

Sök under "Lärarutbildning". Vad utbildningens inriktnng sedan heter kan variera. Här i Kristianstad har utbildningen mot förskollärare bl.a kallats "Lek och lärande".

• pratglada tjejen

Kollade lite grann, och det som verkar vara det jag vill ha heter "lärarutbildning lek, lärande och utveckling"

• pratglada tjejen

hittar ändå inte riktigt hur kursplanen ser ut.. alltså praktik o vad man läser och krav... finns det ingenstans som det står "på klarspråk" hehe

• Älskade Moa

jag har samma problem, lyckas inte heller hitta någon sådan utbildning när jag söker där..
    Bor i Kristianstad... Att det ska va såå svårt

*Såra mig hellre med en sanning än göra mig lycklig med en lögn*
  • Mar1lyn
    http://www.mdh.se/studieinformation/VisaProgram?anmalningskod=20801&termin=20072 där står det hur basupplägget ser ut och behörigheten för att komma in på programmet är:
    Behörighet: Svenska: kurs B el Svenska som andraspråk kurs B el 3 åk HSENT el etapp 3. Engelska: kurs B el 3 åk HSEN el 2 åk HHe el etapp 3. Samhällskunskap: kurs A el 2 åk från tvåårig linje el minst 2 åk från treårig linje el etapp 2. Matematik: kurs A el 1 åk HSENTTe el 2 åk MuSoEkDu el etapp 2. Undantag medges från kravet på Engelska kurs B. Engelska kurs A krävs.

utbildningen finns alltså i Eskilstuna och det finns ingen aktuell kursplan, de kommer framåt hösten alldeles innan kursstart. Maila deras studievägledare på [email protected] och fråga henne.
  • Lilla Mumintrollet

Är det någon speciell skola du är mer intresserad av? I så fall gå in på deras hemsida och titta i deras kurskatalog...där kan man se vilka krav dom ställer, vilken intriktning det finns, hur kursplanen ser ut mm.

Lykca till!!!

Jag väntar med spänning på att få veta om jag har kommit in på "Lärare med inriktning förskola och förskoleklass" på distans. I så fall börjar jag plugga till hösten

• pratglada tjejen

Jag vill gå i västerås på mälardalens högskola... Men det står bara "eskilstuna" vad jag hittat iallafall...*suck*
    Har ju hund hemma så det skulle bli lite svårt att studera i eskilstuna..

Finns det inte "halvdistans" som på komvux att man har 2-3lektioner eller mindre/vecka och inga grupparbeten utan det mesta är hemstudier..

Eller heldestans i v-ås det vore ju det bästa :)

• Mar1lyn

Utbildningen ges på distans, vilket innebär att huvuddelen av studierna görs på hemorten, med 3–4 gemensamma obligatoriska undervisningstillfällen om 3–4 dagar per termin. I möjligaste mån läggs träffarna i samband med veckoslut.

Eftersom Köping ligger så pass nära västerås så kan det ju funka.

Svar på tråden Förkollärarutbildning!?